
Nowe Wymiary Edukacji EduCamp 2013
Nie ukrywam, że EduCamp mnie spina. Pomimo tego, że organizowałem go już po raz szósty, to za każdym razem w żołądku ląduje stalowa kula. Na szczęście jest to oznaka dobrej imprezy. Wszystkich, którzy nie mieli okazji być osobiście zapraszam na kilka słów relacji oczami organizatora.
Chwilę przed południem z pogodą jak na zamówienie w pięknej auli WSE rozpoczęło się niespiesznie wydarzenie, którego założeniem od samego początku jest przekazywanie doświadczeń na temat nowoczesnej edukacji i poszerzanie sieci kontaktów specjalistów zajmujących się szkoleniami.
Po krótkim wstępie Prorektora WSE Błażeja Sajduka nastąpiła seria porywających prezentacji. Rozpoczął Damian Muszyński, odpowiadając na pytanie, czy edukacja wspierana nowymi technologiami jest nowoczesna. W swoim bardzo przemyślanym, filozoficznym wywodzie opowiadział o nauczaniu i uczeniu się na przekór modom.
Wystąpienie Damiana Muszyńskiego stanowiło wstęp do kolejnych prezentacji. Następny w kolejności był Paweł Kowaluk, który w firmie Motorola Solutions zajmuje wdrażaniem nowych technologii learningowych. Paweł przedstawił projektowane i wdrażane przez siebie rozwiązanie, które pozwala zapanować nad bardzo obszernymi bazami wiedzy, a jednocześnie daje szansę na indywidualne dostosowywanie prezentowanych informacji.
Kolejne dwa wystąpienia, Marcela Dziedzica i Dominika Paszkiewicza nadały szkoleniom online kilku nowych odcieni. Marcel opowiadał o użyteczności dając mnóstwo przykładów na to co zrobić, żeby szkolenia online były lepiej przyswajalne. Dominik natomiast skupił się na tym, że e-learning nie jest tworem, który dostarczany jest jedynie dla osób w pełni sprawnych i wychodząc z tego założenia zaprezentował przegląd rekomendacji i dobrych praktyk z zakresu dostępności.
Po godzinnej przerwie, drugą część konferencji zaczął Alek Sierżęga – właściciel firmy Simulation Games Manufacture oraz Prezes Zarządu Fundacji – Polski Portal Edukacyjny Interkl@sa. Alek zabrał nas do świata gier. Nie mogło być inaczej. Całe wystąpienie było interaktywną grą z publicznością i wspólnym dochodzeniem do wniosków na temat tego, co tak faktycznie wpływa na jakość i „miodność” gier.
Od gier płynnie przeszliśmy do premiery rozwiązania darmowego LMS-a, który w modelu e-commerce pozwoli na bardzo szybkie zorganizowanie sprzedaży szkoleń. Rafał Zaorski – właściciel i pomysłodawca długo musiał odpowiadać na pytania publiczności, ale jak widać możliwość sprzedawania własnej wiedzy to ciekawy temat.
Następnie przyszła kolej na prezentację nowego kierunku studiów podyplomowych. Jako opiekun merytoryczny miałem przyjemność przedstawić drogę do ich uruchomienia, kadrę, program i to dlaczego sam chciałbym wziąć w nich udział.
Konferencję zamykał Krzysztof Wojewodzic, koordynator projektu e-podręczniki, realizowanego w ramach programu MEN Cyfrowa Szkoła. W trakcie tego wystąpienia miała miejsce druga premiera. Zobaczyliśmy jako pierwsi w Polsce jak e-podręczniki będą wyglądały i działały.
Zgodnie z planem po prezentacji Krzysztof odpowiadał na całe serie pytań przedstawiając e-podręczniki z perspektywy koordynatora projektu i tym akcentem zakończyliśmy szósty już EduCamp.
Urodziłem się w małym mieście na Podkarpaciu, tam po raz pierwszy zmuszono mnie tego, żeby zdobyć formalne wykształcenie, chociaż wolałem social learning, zbieranie puszek po napojach i przesiadywanie godzinami przed komputerem w poszukiwaniu szybszej metody na wczytanie gry z kasety do swojego Commodore 64.