
Raport: Uczelnie wyższe w social media (infografika)
Autorem raportu jest Emanuel Kulczycki, Raport: Uczelnie wyższe w mediach społecznościowych, „Warsztat badacza komunikacji”. (Liencja CC BY NC ND)
Przygotowałem raport dotyczący wykorzystania mediów społecznościowych przez polskie uczelnie wyższe – dotyczy tylko publicznych uczelni akademickich (wymienionych w spisie MNiSW). Celem raportu było ocenienie, jak uczelnie wyższe radzą sobie w social media. Dane zostały zebrane 8 lutego 2012 r., a sposób ich zbierania został ustalony następująco: na podstawie listy jednostek zamieszczonej na stronie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego odwiedzałem każdą stronę uczelni (ale tylko i wyłącznie stronę główną). Na tej stronie poszukiwałem linków do serwisów społecznościowych – to zadanie jest stosunkowo proste, gdyż znaki serwisów społecznościowych są używane najczęściej zgodnie z przeznaczeniem (tzn. nie ma jakichś przeróbek uniemożliwiających ich rozpoznanie). (Pobierz infografikę)
Podstawowe założenie jest następujące:
Profil w serwisie społecznościowym ma być profilem oficjalnym, zatem zakładam, że link do niego musi znajdować się na stronie głównej danej uczelni. Nie uwzględniałem profili (np. na Facebooku), do których nie ma odnośnika na stronie uczelni (nigdy nie wiadomo, czy nie jest to profil fałszywy – uczelnia musi sygnować swoje oficjalne kanały komunikacji).
Kolejne założenia: uwzględniałem jedynie profile ogólnouczelniane. Oznacza to, że nie brałem pod uwagę działalności wydziałów, instytutów, bibliotek. Przyjąłem perspektywę „stroskanego ucznia”, który poszukuje oficjalnych kanałów potencjalnej uczelni wyższej, na której chce studiować – chce zobaczyć, jak ona się komunikuje.
W badaniu zostały uwzględnione wszystkie serwisy społecznościowe, do których zostały odnalezione linki. Są to:
- Facebook;
- Twitter;
- YouTube;
- Google Plus;
- Goldenline;
- Blip;
- Picasa,
- NK;
- Flickr;
- blogi na różnych platformach.
Podstawowe dane można zobaczyć na poniższej infografice. Szczegółowe informacje (linki do poszczególnych profili, wyświetlenia filmów na YouTube itd. – poniżej infografiki).
Najaktywniejsze uczelnie
W raporcie zostało uwzględnionych 59 publicznych uczelni akademickich zgodnie z wyżej wskazaną listą. Aktywność = liczba profili w serwisach społecznościowych (nawet gdy nie są często aktualizowane – nie analizuję w tym przypadku kategorii „zaangażowania”). Trzy najaktywniejsze uczelnie w mediach społecznościowych to:
- Uniwersytet Łódzki – 9 profili Facebook, Twitter, YouTube, Godlenline, Blip, Blog, Google Plus, Flickr, NK
- Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie – 6 profili Facebook, Twitter, YouTube, Goldenline, Blip, NK
- Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach – 5 profili Facebook, YouTube, Blip, Blog, Picasa
Facebook
Trzydzieści dziewięć uczelni, tj. 66% uczelni publicznych posiada profil na Facebooku. W przypadku 19 uczelni nie znalazłem odnośnika do profilu (w przypadku Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie znajduje się ikona do serwisu, ale jest nieaktywna). W zestawieniu uwzględniłem również Politechnikę Radomską im. Kazimierza Pułaskiego, chociaż nie posiada fanów – na stronie uczelni linkuje się do profilu prywatnego.
Niemalże wszystkie uczelnie zamieściły w lutym 2012 r. co najmniej jeden wpis (nie uczyniły tego: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Uniwersytet Gdański).
Najwięcej fanów posiada Uniwersytet Jagielloński w Krakowie – 8 lutego 2012 r. było 10 259 fanów.
Twitter
8 uczelni posiada profil na Twitterze. Najwięcej obserwujących – 270 – posiada Politechnika Śląska.
Facebook
1.02.2012
Twitter
Uczelnia | Adres profilu | Obserwujący | Data ostatniego tweetu |
Politechnika Śląska (Gliwice) | https://twitter.com/#!/Politechnika | 270 | 8.02.2012 |
Uniwersytet Łódzki | https://twitter.com/#!/unilodz | 254 | 8.02.2012 |
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie | https://twitter.com/#!/rzeczownik | 250 | 7.02.2012 |
Uniwersytet Śląski w Katowicach | https://twitter.com/#!/USinKatowice | 217 | 8.02.2012 |
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie | https://twitter.com/#!/UKSW1999 | 50 | brak tweetów |
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu | https://twitter.com/#!/uewp | 39 | 25.03.2011 |
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu | https://twitter.com/#!/UMK_Torun | 33 | 8.02.2012 |
Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie | https://twitter.com/#!/ChATWWW | 7 | 18.04.2011 |
YouTube
Goldenline
Blip
Oficjalny blog
Blogi (nieobecne na stronie głównej uczelni w momencie zbierania danych, a przesłane przez przedstawiciela uczelni): Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie: http://www.agh.edu.pl/pl/aktualnosci/blog-naukowy.html
Google Plus
Flickr
Uczelnia | Adres |
Uniwersytet Łódzki | http://www.flickr.com/photos/promocja_ul/collections/ |
Picasa
NK
Podsumowanie
Publiczne uczelnie wyższe całkiem nieźle odnajdują się w nowym realiach komunikacyjnych. Znaczna część zauważyła już istnienie Facebooka i posiada tam oficjalny profil. W stosunku do uczelni np. amerykańskich polskie uczelnie bardzo słabo wykorzystują Twittera do promocji wyników naukowych.
Bardzo ważna uwaga na koniec: jeżeli w powyższym zestawieniu wkradł się jakiś błąd, to bardzo proszę o sprostowanie. Mogło się oczywiście zdarzyć, że nie odnalazłem jakiejś ikony na stronie głównej uczelni, która tam w rzeczywistości była – jednakże celem tego przeglądu było m.in. sprawdzenie tego, jak łatwo można dotrzeć do oficjalnych profili – mógłbym oczywiście rozesłać maile do działów promocji poszczególnych jednostek – ale nie o to w tym chodziło.
Jeżeli ktoś potrzebowałby wszystkich zebranych powyżej danych w arkuszu kalkulacyjnym – można do mnie napisać.
Aktualizacja: 09.02.2012 – godz. 17:15 – podkreślę raz jeszcze: w zestawianiu uwzględnione są tylko te profile, na które można trafić bezpośrednio ze strony głownej uczelni. Jeżeli nie było ikony, linka, wówczas danego profilu nie uwzględniałem. Zdaję sobie sprawę, że gdyby nie to założenie, na trzecim miejscu mógłby być np. UMCS w Lublinie (jest widget Facebooka w zakładce „Kontakt” – ale trafiłem na niego dopiero wtedy, kiedy Czytelnik mnie o tym poinformował). Po prostu przyjąłem, że media społecznościowe powinny być widoczne – my mamy na nie trafiać, a nie ich szukać.
Jeżeli na stronie głównej uczelni pojawi się link do profilu w serwisie społecznościowym – proszę o informację.
Urodziłem się w małym mieście na Podkarpaciu, tam po raz pierwszy zmuszono mnie tego, żeby zdobyć formalne wykształcenie, chociaż wolałem social learning, zbieranie puszek po napojach i przesiadywanie godzinami przed komputerem w poszukiwaniu szybszej metody na wczytanie gry z kasety do swojego Commodore 64.