
Co to jest flipped classroom? Jak działa odwrócona klasa
Autorem wpisu jest Bartłomiej Polakowski, Specjalista ds. platform edukacyjnych i szkoleń e-learningowych w Aviva, pasjonat szkoleń online i nowoczesnych metod szkoleniowych, oraz znakomity bloger.
Jak wyglądają typowe zajęcia na uczelni? Najpierw wykład z profesorem, a potem samodzielna praktyka w domu i ćwiczenia w laboratorium (poprzedzone budzącą przerażanie wejściówką).
Flipped Classroom, czyli odwrócona klasa
Idea jest prosta. Uczniowie uczą się w domu z materiałów multimedialnych przygotowanych przez prowadzącego (np. nagranej prezentacji, podcastu, ebook etc.) a na zajęciach praktycznych na uczelni, uzyskują od profesora odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące nowego materiału i mają okazję przećwiczyć go w praktyce. Dodatkowo podczas samodzielnej pracy mają możliwość asynchronicznej komunikacji z wykładowcą.
Jest to przykład idealnego „blended learningu”, który można coraz częściej spotkać w środowisku korporacyjnym – wiedza teoretyczna dostarczona w postaci e-contentu poprzedzająca warsztat z trenerem. Jest taniej, krócej i efektywniej. To wystarczy, żeby znaleźć sponsora projektu:)
Jeżeli zainteresowała Was koncepcja Flipped Classroom to przestudiujcie poniższą infografikę, na której znajdziecie jej historię i liczby pokazujące drzemiący w niej potencjał.
Zalety
- hmm..sprawdzony model od pokoleń, nie wymagający od prowadzących zbytniego zaangażowania (to + dla prowadzącego:)
- Model „push” przekazywania wiedzy, dla osób nie potrafiących się samodzielnie zmotywować do nauki
Wady
- na wykładzie kiedy jest kontakt z wykładowcą, student nie ma jeszcze wystarczającej wiedzy (lub nie wie, że ma niewystarczającą:)i nie zadaje pytań lub nie ma czasu na ich zadanie
- na ćwiczeniach sprawdzana jest zdobyta wiedza, są małe możliwości wytłumaczenia, niezrozumiałych zagadnień
Podsumowanie
Przeciętny student nie znajduje odpowiedzi na nurtującego pytania. (wiem, że Google wie wszystko, ale zakładam, że przeciętny student nie będzie marnował czasu na szukaniu materiałów do wykładu:)
Urodziłem się w małym mieście na Podkarpaciu, tam po raz pierwszy zmuszono mnie tego, żeby zdobyć formalne wykształcenie, chociaż wolałem social learning, zbieranie puszek po napojach i przesiadywanie godzinami przed komputerem w poszukiwaniu szybszej metody na wczytanie gry z kasety do swojego Commodore 64.