Cyfrowy Dobrostan – Jak żyć ze smartfonem, facebookiem i nie mieć wyrzutów sumienia?
Jak korzystać z technologii i nie mieć wyrzutów sumienia?
Był trochę ponury dzień. Padał zimny deszcz. Kamil był w Krakowie, a ja zaplanowałem wolne przedpołudnie. Usiedliśmy przed pustą, białą tablicą i zaczęliśmy rozmawiać o digitalu. Rozmawialiśmy długo, a tablica coraz bardziej się zapełniała. Gdzieś z tyłu głowy mieliśmy podkast. Dokładnie rzecz ujmując jeden odcinek podkastu, ale niestety się nie udało.
Potrzebujemy równowagi
Korzystanie z internetu, smartfonów i wszystkich cudownych udogodnień takich jak facebook sprawia, że dajemy się porwać, a potem mamy wyrzuty sumienia. Kiedy smartfon wyświetli nam na ekranie liczbę godzin, które mu poświęciliśmy to (będąc standardowym, statystycznie przeciętnym Polakiem, lub Polką) okaże się, że ten czas to około 4 godzin.
No i tutaj pojawia się pytanie: Czy to jest najlepiej wykorzystane 4 godziny? Jakie mamy korzyści z tego czasu? Czy to my mamy kontrolę nad urządzeniami, czy one, ich twórcy, albo twórcy aplikacji kontorlują nas?
Zapraszam Cię do mikroserii podkastowej, która jest zapisem rozmówj jakie odbyłem z Kamilem Śliwowskim, ekspertem od nowoczesnych mediów. Kolejne części, które będę publikował w tym miejscu dotyczyć będą:
- Wprowadzenie: Co to jest cyfrowy dobrostan?
- Co nas wkurza w technologiach? Świata nie zbawiło, a powoduje frustracje.
- Stan domyślny, czyli na czym zależy producentom aplikacji?
- Jakiej technologii powinniśmy sobie życzyć i jaką kupować
- Jak nie psuć najmłodszych pokoleń
… a teraz jeszcze czas przedstawić mojego rozmówcę:
Kamil Śliwowski pisze o sobie tak:
Prowadzę szkolenia, doradzam instytucjom oraz organizacjom pozarządowym publikować otwarte zasoby. Natomiast nauczycielom, bibliotekarzom i trenerom pomagam wyszukiwać i odpowiednio wykorzystać je w ich codziennej pracy. Wszelkiego rodzaju otwarte zasoby, zarówno edukacyjne, jak i bazy instytucji kultury, a także nowe technologie, pomocne w edukacji to nie tylko moja praca, ale również pasja.
Przez dziesięć lat działałem w polskim Creative Commons, pracowałem w Fundacji Nowoczesna Polska, Centrum Cyfrowym i Fundacji Panoptykon, gdzie zdobywałem doświadczenie w dziedzinie prawa autorskiego, licencji, bezpieczeństwa w sieci oraz edukacji medialnej. Dziś najczęściej współpracuję z Fundacją Szkoła z Klasą 2.0, Fundacją Panoptykon oraz społecznością Geek Girls Carrots.
Urodziłem się w małym mieście na Podkarpaciu, tam po raz pierwszy zmuszono mnie tego, żeby zdobyć formalne wykształcenie, chociaż wolałem social learning, zbieranie puszek po napojach i przesiadywanie godzinami przed komputerem w poszukiwaniu szybszej metody na wczytanie gry z kasety do swojego Commodore 64.