NA SKRÓTY
Piotr Peszko
+48 605 570 195
ppeszko@gmail.com

Podręcznik Moodle dla nauczycieli i trenerów – Recenzja

Podręcznik Moodle dla nauczycieli i trenerów – Recenzja

7 czerwca 2016

Dobrze, że są ludzie, którzy robią takie rzeczy. Instalują coś, uczą się tego, myślą, trawią, próbują, a później zbierają swoje myśli, przelewają je na papier i oddają w posiadanie innym. Wiem, że to straszny bełkot, ale chcę Piotrowi podziękować za to, że dba o postęp i większą świadomość wykorzystania platformy moodle w Polsce.

Dla tych, którzy nie dotrwają do końca: jest to pozycja warta uwagi, głównie z racji trafnych instrukcji i porad. Na szczęście autor porusza też tematy związane z otoczeniem i metodologią moodla, a poza tym radzi i daje wytyczne w postaci:

W rzeczywistości małe i średnie firmy oraz instytucje edukacyje bardzo często zakładają, że powstające kursy są darmowe. Zupełnie nie biorą pod uwagę czasu, jaki prowadzący muszą poświęcić na przygotowanie materiałów, a potem prowadzenie zajęć.

czy

Powoli historią stają się kursy, w których do ukończenia prowadzi wyłącznie jedynie słuszna droga wymagająca kliknięcia w przycisk Dalej.

Oznacza to, że Piotr czuje puls polskiej branży i zapewne nie jedno szkolenie online widział zanim wydał tę książkę. Jest to też idealny materiał dla osób początkujących, które mają prawo nie wiedzieć jakie są tło, kontekst, czy dynamika e-learningu.

PREZENTACJERobię

Pokreśliłem, pomazałem

bo zawsze piszę po książkach, w których jest coś wartościowego i oto wnioski:

Po pierwsze, szacunek za to, że Piotr nie omija trudnych tematów, jak lekcja, projekt, czy warsztaty i opisuje je w sposób zrozumiały i pozwala na zrobienie tego samemu.

Po drugie najmocniejsze elementy książki to:

  • czytelne grafiki, które prowadzą przez instrukcje krok po kroku, ale jeśli liczysz na nudę, to uważaj, bo zrzuty ekranu są tylko tam, gdzie jest to konieczne,
  • instrukcje napisane zrozumiałym językiem, który ma przy okazji cechę raczej pobudzającą niż usypiającą, co w przypadku książek specjalistycznch nie jest regułą,
  • pierwsze dokładne wyjaśnienie ankiet COLLES i ATTLS, które skutecznie pomijane są w szkoleniach i innych materiałach dotyczących platformy,
  • trochę kruczków (w stylu, że strona główna jest kursem)
  • porady praktyczne dla początkujących (np. Jak powinna wyglądać strona główna?)

A jako wisienka na torcie i bardzo miłe zaskoczenie dla mnie: Proces ADDIE w realiach moodle.

WEBINARYRobię

Warto byłoby

jako uzupełnienie przyszłego wydania:

  • przygotować krótkie podsumowanie plusów i minusów moodle takie jednostronicowe zestawienie mogące posłużyć do przekonania decydentów, że warto,
  • pokusiłbym się jeszcze o algorytm, który naprowadzi na platformę, albo odwiedzie od niej,
  • interesującym kierunkiem byłoby również przedstawienie firm, czy osób, które w Polsce zajmują się platformą moodle na poważnie,
  • dobrze byłoby też przeczytać opinie na temat narzędzi pochodzące od różnych specjalistów, np. tych, których poznałem i spotkałem na Moodle Moot,
    ale wtedy książka miałaby 1500 stron, a na to pewnie Helion nie miałby ochoty.
KALENDARZSzkoleń

Przywalę się tylko raz

bo do końca mogę się zgodzić z definicją działania SCORM, gdyż autor twierdzi, że standard „Określa, w jaki sposób dane, które mamy zamiar umieścić w naszym kursie, mają być skompresowane”. Moim zdaniem to jest jedynie część działania SCORM, bo przede wszystkim chodzi o to, żeby dane można było przenosić pomiędzy systemami, a co za tym idzie, żeby miały odpowiedni opis metadanych i taki sam sposób komunikacji z platformą, na której są umieszczone.

Kup teraz

Wejdź na stronę helionu, czy jakąkolwiek inną i kup. Tak po prostu kup, bo jeśli przyjdzie Ci coś w e-learningu zrobić, albo zacząć, albo skończyć to ta książka Ci pomoże. Poza tym pamiętaj, że to nie tłumaczenie tylko nasz rodzimy produkt, a w dzisiejszych czasach każdy z nas głosuje pieniędzmi.

PS. Piotr, gratuluję świetnej książki.

""
1
Previous
Next
o-autorze
Piotr PESZKO

Urodziłem się w małym mieście na Podkarpaciu, tam po raz pierwszy zmuszono mnie tego, żeby zdobyć formalne wykształcenie, chociaż wolałem social learning, zbieranie puszek po napojach i przesiadywanie godzinami przed komputerem w poszukiwaniu szybszej metody na wczytanie gry z kasety do swojego Commodore 64.