
Patronat: Konkurs informatyczny „TIK?-TAK!
27 867 uczniów opowiedziało na ponad 2 mln pytań. Rekordowa liczba pytań została wyświetlona w dniu 05-04-2011 (wtorek) pomiędzy godziną 19:00 a 20:00 i wynosiła 70 015 pytań.
To się nazywa konkurs. W tym roku, jak obiecują organizatorzy, uczestników konkursu informatycznego „TIK? TAK!” będzie jeszcze więcej.
Konkurs rozpoczął się wczoraj 26.03.2012 od zgłoszeń szkół i uczniów. Start GRY 16 kwietnia, a już po pierwszym dniu zarejestrowało się 170 szkół i ponad 400 uczniów!
W tym roku konkurs będzie przebiegał w 3 etapach:
- etap szkolny: podczas którego wszyscy uczniowie będą odpowiadali na pytania w testach on-line (codziennie 2 gry po 10 minut),
- etap regionalny: do którego zostanie zakwalifikowanych 50 najlepszych uczniów (każdy poziom) z etapu szkolnego, podczas którego będą brali udział w jednej grze on-line trwającej 15 minut,
- finał: do którego zostanie zakwalifikowanych 10 najlepszych uczniów (każdy poziom) z etapu regionalnego, podczas którego będą wspólnie odpowiadali na zadawane pytania.
O szczegóły zapytaliśmy główną organizatorkę Akę Beatę Chodacką
Skąd pomysł na konkurs i jaki jest jego cel?
Konkurs jest zabawą, grą, która ma na celu popularyzację technologii informatycznej w szkołach zarówno wśród uczniów jak i nauczycieli.
Chcieliśmy, aby to była wiosenna zabawa, która pozwoli w najdalszych zakątkach Polski, w najmniejszych szkołach bawić się IT, uczyć się i szukać informacji. Pozwoli na rozwijanie zainteresowań informatycznych i przygotowanie młodzieży do funkcjonowania w zinformatyzowanym społeczeństwie.
Pomysł trafiony, co potwierdzają zeszłoroczne maile od nauczycieli “To było prawdziwe święto informatyki w naszej szkole”, “to był pierwszy konkurs informatyczny, w którym mogli wziąć udział nasi uczniowie”. Trafiliśmy do szkół w małych miejscowościach, wsiach, gdzi dostęp do konkursów jest trudny. Do Warszawy na finał przyjechali uczniowie z Nowej Soli, z Owidza, z Choszczna.
Konkurs jest jedną z imprez wpisana w Światowe Dni Społeczeństwa Informacyjnego, inicjatywa została objęta patronatem Ministra Edukacji Narodowej. W tym roku planujemy finał „na żywo” przy pomocy systemu active Vote, we współpracy z firmą Verx, w willi Foksal, gdzie zostanie wyłoniony zwycięzca gry, podczas konferencji poświeconej edukacji informatycznej w dniu 17 maja 2012 roku. Tematem konferencji przeznaczonej dla osób związanych z polską oświatą, jest „Nowoczesne technologie cyfrowe w edukacji. Model chmury obliczeniowej – szansą dla szkół?
Co trzeba zrobić, żeby wziąć udział w konkursie?
Pomysł na konkurs i jego cel był taki, aby udział w Grze był prosty ze strony ucznia. Niestety zeszłoroczna “wolna rejestracja” nie zawsze prowadziła do gry fair play, dlatego w tym roku przygotowalismy rejestrację dwustopniową:
- Szkoła zakłada swoje konto (poprzez swojego opiekuna) i potwierdza je zgłoszeniem do PTI
- Uczniowie zakładają swoje konta przypisując się do wybranej szkoły, a ich konta aktywuje nauczyciel.
Jednak mimo wszystko dostęp do udziału w konkursie jest powszechny i nie ma żadnych ograniczeń.
Czy w związku z tak dużym zainteresowaniem nie pojawiły się problemy techniczne ?
Rok temu serwery puchły i miały techniczne stany niemocy. W tym roku przygotowania do konkursu Polskie Towarzystwo Informatyczne rozpoczelo od wynajecia nowoczesnych sprawnych serwerów w ATM Systemy Informatyczne S.A.. Są przetestowane i czekają na TIK-TAKowy atak uczniów 16 kwietnia.
Czy wymagane jest jakieś zaagażowanie nauczyciela, szkoły?
Nauczyciel poza rejestracją szkoły i potwierdzeniem zgłoszeń uczniów nie ma obowiązku niczego organizować. Jednak w ubiegłym roku wielu nauczycieli chciało widzieć wyniki i poczynania swoich uczniów więc w tym roku od początku będą opiekunowie mieli do nich dostęp. Mogą wówczas nagrodzić ocenami wyniki najlepszych w szkole, którzy nie trafią do kolejnego etapu.
Kto przygotowuje pytania?
Komisja konkursowa powołala (jak i w ubiegłym roku) weryfikatorów, którzy napisane i nadesłane pytania oceniają i klasyfikują i zatwierdzają. Sprawdzana jest zgodność merytoryczna jak i zgodność z wymogami podstawy programowej dla danego etapu szkolnego. Baza pytań już jest gotowa, większa niż w ubiegłym roku.
Jaki zakres wiedzy poddawany jest ocenie?
Uczniowie odpowiadaja na pytania zamkniete, jednokrotnego wyboru z zakresów:
- bezpieczeństwo IT (ochrona antywirusowa, połączenia szyfrowane, archiwizacja danych, kompresja, kopie bezpieczeństwa, zapora ogniowa),
- aplikacje biurowe (edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, prezentacje multimedialne, bazy danych)
- budowa komputera,
- społeczność internetowe (FB, nasza klasa, Google),
- multimedia (film, dźwięk, grafika),
- Internet (poczta, www, forum, komunikatory, chat),
- sieci komputerowe,
- prawo (prawa autorskie, rodzaje licencji, włamania, piractwo komputerowe),
- algorytmika i programowanie,
- telekomunikacja (SMS, MMS, telefony komórkowe, smartfony, tablety, nawigacja),
- e-usługi (bankowość elektroniczna, e-zakupy, aukcje).
Oczywiście poziom i zakres pytań odpowiada grupie wiekowej.
W czasie naszego wywiadu dołaczyło ponad 20 szkól i prawie 100 uczniów 🙂
Urodziłem się w małym mieście na Podkarpaciu, tam po raz pierwszy zmuszono mnie tego, żeby zdobyć formalne wykształcenie, chociaż wolałem social learning, zbieranie puszek po napojach i przesiadywanie godzinami przed komputerem w poszukiwaniu szybszej metody na wczytanie gry z kasety do swojego Commodore 64.