
Raport o efektywności elearningu i blended learningu
1 kwietnia 2011
Jeśli szukacie raportu, który udowodni, że efekty osiągane w szkoleniach tradycyjnych i online są podobne, a blended learning jest o 50% lepszy to właśnie znaleźliście dobry raport. Według najnowszych badań przeprowadzonych na pracownikach (2000) przez American Express najbardziej opłaca się inwestować w blended learning. Okazuje się, że zwrot z inwestycji sięga prawie 1600% i jest o ponad połowę lepszy od szkoleń tradycyjnych.
Muszę przyznać, że nie znam ani jednego polskiego projektu szkoleniowego, ani tym bardziej elearningowego, w którym ktoś pokusiłby się o wyjście z ewaluacją dalej niż do trzeciego poziomu Kirkpatricka, a nawet jeśli ten poziom ktoś osiąga to często jest on traktowany po macoszemu.
Niestety ciekawe parametry zaczynają się dalej, bo wspomniany w temacie zwrot z inwestycji możemy zbadać dopiero na poziomie piątym, a wprowadzony przez Leone 6-ty poziom „klimatyczny” jest nieosiągalny. Z mojego punktu widzenia najciekawsze wyniki znajdują się na poniższym zestawieniu.
Wzór metodyki ewaluacji
Z mojego pubktu widzenia bardzo ciekawa jest sama metodyka prowadzenia badań. Proces opierał się o 7 kroków, w których badano wszystkie parametrty szkoleniowe i biznesowe badanej grupy.
Minusy raportu
1. Mała grupa badawcza w szkoleniu online
Obowiązkowo muszę się przyczepić do raportu. Przede wszystkim porównanie elearningu z pozostałymi formami jest mało wymierne, bo w szkoleniach w „czystej” elearningowej formie wzięło udział 5% ludzi objętych programem.
Obowiązkowo muszę się przyczepić do raportu. Przede wszystkim porównanie elearningu z pozostałymi formami jest mało wymierne, bo w szkoleniach w „czystej” elearningowej formie wzięło udział 5% ludzi objętych programem.
Z jednej strony może to świadczyć o tym, że jedynie 5% badanych lubi tę formę uczenia się, ale taki wniosek mógłby być zbyt pochopny, gdyż zależy od wielu czynników, np. z promowaniem danej ścieżki szkoleniowej.
2. Blended learning „na wypasie”
Po drugie szkolenia blended learning obejmowały zajęcia tradycyjne, moderowany kurs online, spotkanie posumowujące i spotkania coachingowe. Patrząc na cały ten wachlarz rozwiązań można było przewidzieć, że najlepszy efekt będzie miał taki kompleksowy zestaw.
3. Jedynie szkolenia umiejętności miękkich
Oprócz tego należy mieć na uwadze, że wyniki mogą być stosowane jedynie do szkoleń miękkich, a w szczególności do umiejętności przywódczych.
""
1
Piotr PESZKO
Urodziłem się w małym mieście na Podkarpaciu, tam po raz pierwszy zmuszono mnie tego, żeby zdobyć formalne wykształcenie, chociaż wolałem social learning, zbieranie puszek po napojach i przesiadywanie godzinami przed komputerem w poszukiwaniu szybszej metody na wczytanie gry z kasety do swojego Commodore 64.