Single Blog Title

This is a single blog caption
5
Wrz

Sketchnoting – Studia eLearning

Zacznijmy od tego kim jest Edyta Madej i czym się zajmuje?

Jest pasjonatką zdobywania, przetwarzania i skutecznego przekazywania wiedzy. Ma to szczęście, że pasję tę udało jej się przekuć w swój zawód ☺ i od 2006 roku jej wykształcenie (Trener Umiejętności Poznawczych, Trener Grupowy, Trener Warsztatów On-line, E-dydaktyk) procentuje w pracy szkoleniowca i superwizora, zarówno dla grup trenerskich, biznesowych, instytucji państwowych oraz uczelni i placówek edukacyjnych. Wykorzystuje przy tym ideę blended-learningu – czyli jak najefektywniejszego wykorzystania potencjału e-learningu i spotkań face to face.

Przeprowadziła ponad 5 tys. godzin szkoleń w zakresie: efektywnego przetwarzania informacji, metod uczenia i nauczania, tworzenia prezentacji i materiałów edukacyjnych, warsztatów kompetencji trenerskich, e-learningu w organizacjach i placówkach edukacyjnych, metodologii Pigułek Wiedzy, myślenia wizualnego, kreatywności i wiele innych. Jest autorem kursów e-learningowych z dla wydawnictw i instytucji ubezpieczeniowych, gdzie między innymi łączy sposób przekazywania informacji m.in. za pomocą videographics (filmy typu rysująca ręka).

Na studiach odpowiadasz za przedmiot…

Sketchnoting (notatki wizualne)

Na czym chcesz się skupić podczas jego realizacji?

Na ułatwieniu życia najważniejszemu organowi – mózgowi ;), który musi radzić sobie każdego dnia z ogromem bombardujących go informacji. Zrobimy to za pomocą zapomnianych, często ignorowanych, ale za to bardzo naturalnych i intuicyjnych sposobów skutecznego przyswajania wiedzy. Pomogą nam w tym odkrycia neurodydaktyczne i prawa psychologii poznawczej.

Poznamy mechanizmy odpowiedzialne za zrozumienie co, kiedy i w jakiej formie jest łatwiej przyswajane przez umysł osoby uczącej się. A także, co i jak zrobić, żeby skutecznie selekcjonować i przetwarzać najważniejsze z informacji, by stały się dla nas czytelniejsze i jak najtrwalej zapamiętane.

Praktycznie zastosujemy formy wizualizowania treści i danych w postaci notatek wizualnych (sketchnoting). I dowiemy się jak ta umiejętność może wpłynąć na proces skuteczniejszego studiowania czy też magazynowania oraz przekazywania treści.

Przyznaję, będzie też niespodzianka dotycząca siły myślenia wizualnego i jego wpływu na ułatwianie nauki.

Jaki jest cel Twoich zajęć?

Tak naprawdę, chciałabym by odkryto potencjał najdoskonalszych i najprostszych narzędzi do przetwarzania informacji. By zrozumiano jak wielka siła tkwi w prostym i schematycznym rysunku i dlaczego warto używać myślenia wizualnego do nauki i tworzenia zasobów tzw. „pamięci zewnętrznej”.

sketchnoting0001
Żeby studenci poczuli przez własne doświadczenie jak wielki potencjał tkwi w jednym z najwartościowszych narzędzi – ich dłoni i tym samym zwiększyli efektywność swoich działań związanych zarówno z własną nauką, ale także świadomie wpływali na zwiększenie skuteczności przekazywania informacji innym. Co jest podstawową każdej formy edukacji, także e-learningu.

Jakie praktyczne umiejętności zdobędą uczestnicy?

Przede wszystkim poznają zasady czytelnego przetwarzania i prezentowania treści w postaci sketchnotek (planowanie powierzchni, czytelność fontów, wpływ kolorów na przekaz, rodzaje i cele użycia piktogramów/symboli).

Dowiedzą się jak używać alfabetu wizualnego, który otworzy im drogę do szybkiego tworzenia własnych zasobników i narzędzi niezbędnych do nauki czy pracy (banków ikon, pierwszych rysunków wizualizujących myśli).

Poznają programy i aplikacje, które pomogą zdygitalizować stworzone materiały i wykorzystywać je również w materiałach e-learnoingowych.

Jak zmieniło się i jak aktualnie wyglda aktualnie w Polsce podejście do tematu Twoich zajęć?

I tu ciekawostka. Sketchnoting, jako sformalizowana i zdefiniowana forma przedstawiania treści, jest w Polsce znany od niedawna. Zebranie najefektywniejszych zasad i wyłuszczenie najważniejszych prawideł miało miejsce na przełomie kilku ostatnich lat.

W USA i UK technika ta uznana jest jako oczywista forma tworzenia notatek, kompetencja w studiowaniu, czy element wspierający przekazywanie treści. Jednak u nas, zbieranie danych potwierdzających jego skuteczność jako narzędzia, odbyło się stosunkowo niedawno.

Zatem przyjemnością będzie dla mnie przekazanie tych sprawdzonych doświadczeń.

Czy widzisz jakieś często pojawiające się błędy, albo kwestie na które chcesz zwrócić szczególną uwagę podczas swoich zajęć?

Zdecydowanie tak!

Wraz ze studentami zwrócimy uwagę na to co jest metaforyczną „kulą u nogi” w powszechnym sposobie edukowania. Przenalizujemy co tak naprawdę ogranicza potencjał uczenia się, a co go wzbudza i jak tę wiedzę wykorzystać chociażby przy tworzeniu szkoleń e-learningowych.

Obalimy kilka mitów które, mam nadzieję, uwolnią potencjał efektywnego uczenia. Tym samym uznając moc myślenia wizualnego i jego wpływ na tworzenie efektywnych materiałów edukacyjnych.

Na koniec, proszę powiedz mi na czym aktualnie skupiasz się w swojej pracy i gdzie możemy znaleźć więcej informacji na jej temat?

Prym wiedzie moja działalność szkoleniowa w zakresie prowadzenia warsztatów z: zarządzania informacją, myślenia wizualnego w edukacji i biznesie oraz tworzenia materiałów edukacyjnych w oparciu o metodologię Pigułek Wiedzy. Jestem konsultantem przy wdrażaniu tej metodologii m.in. w firmach ubezpieczeniowych i produkcyjnych.

Wprowadzam w życie moje marzenie, jakim jest przekazanie idei myślenia wizualnego na każdym szczeblu edukacji.  Co na udaje mi się z dużym skutkiem ponieważ udało mi się wystąpić jako prelegent na ponad 40 konferencjach. I nie zamierzam na tym poprzestać :)! Obecnie znaczącą część czasu poświęcam na współpracę jako ekspert metodyczny technik efektywnego zapamiętywania na rzecz Wydawnictwa Pearson. Tworzę cykl autorskich materiałów edukacyjnych i informacyjnych.

Podobało Ci się? Chcesz więcej?

Zostaw swój e-mail, bardzo chętnie przypomnę Ci o nowych treściach, a przy okazji dostaniesz e-booka o elearningu.

Poprzednie newslettery możesz znaleźć na stronie archiwum.

* indicates required