Single Blog Title

This is a single blog caption
17
Gru

Ile kosztuje eLearning w Polsce?

Prawie miesiąc temu 22. listopada wysłałem do 22 polskich firm zapytanie ofertowe. Bardzo uproszczone, wręcz enigmatyczne i wybrakowane. Zapytanie jakich wiele, z tą różnicą, że mające na celu sprawdzić jak bardzo początkujący klient może czuć się w świecie polskiego elearningu.

Spróbowałem wejść w buty kogoś, kto nie wie prawie nic, stąd takie zapytanie. Oczywiście spotkałem się z wiadrami pomyj w komentarzach (mniej) i e-mailach (zwłaszcza). No bo przecież jak to może być, że człowiek zajmujący się szkoleniami online i mający świadomość tego, że jest sporo lepszych podejść do obliczania ceny niż przeliczanie ekranów.

Ekran (niestety) stał się jednostką miary

To fakt, jest kilka i każda z nich jest lepsza niż przeliczanie ekranów. Niestety na dzień dzisiejszy większość przetargów i ofert wygląda tak, że liczone są ekrany. Dla potencjalnego, bardzo początkującego klienta ekran jest czymś mierzalnym, jest jak litr mleka. Będąc daleko od ugruntowywania tego sposobu wyceny rozumiem go. Dlaczego? Otóż przeraziłbym się, gdybym w sklepie został zważony i zmierzony, a następnie na podstawie wskaźników BMI, ktoś dostosowałby tłustość mleka i jego objętość oraz cenę do moich potrzeb. Pewnie byłoby to dla mnie lepsze i zdrowsze, ale bardzo niezrozumiałe.

Dla uspokojenia wszystkich nie ma tu żadnego powiązania kosztów (ani innych informacji) z firmami z przedstawionej listy.

Polski elearning cenię bardzo:

  • za chęć pomocy i uświadomienia mi, że nie mam racji,
  • za szczerą wymianę informacji,
  • za przedstawienie własnych, dość odmiennych, sposobów wyceny szkoleń,
  • za chęć spotkania się i przedstawienia portfolio,
  • za zaangażowanie (tych, którzy odpisali),
  • za profesjonalizm,

Polski elearning musi się jeszcze nauczyć:

  • reagowania na zapytania,
  • odpowiadania na e-maile w rozsądnym czasie,
  • kontaktowania się telefonicznego, w przypadku braku odpowiedzi,
  • nie bycia najmądrzejszym w świecie,
  • nie obrażania się,
  • tego, że nie każdy chce zrobić na złość i sprzedać informacje konkurencji.

Polska branża szkoleń online jest bardzo mała

W sumie nie więcej niż 80 firm zajmuje się dostarczaniem szkoleń online. To bardzo mało zwracając uwagę na stosunkowo niski próg wejścia. Firmy, do których wysłałem zapytanie są najlepiej rozpoznawalne i to właśnie od nich wymaga się najwyższego profesjonalizmu. Niestety tego czasami zabrakło. Niezależnie od tego, czy było to prawdziwe zapytanie o cenę, czy tylko prosty test zajawionego blogera, to oficjalny kanał kontaktu powinien być używany.
W kolejnych wpisach postaram się zaprezentować jak można przygotować profesjonalne zapytanie ofertowe tak, oraz w jaki sposób oszacować koszt szkolenia online.
    

PS. Wszystkim, którzy spędzili sporo czasu nad przygotowaniem profesjonalnych ofert opisujących dokładnie sposób wyliczania kosztu szkolenia bardzo, ale to bardzo dziękuję. 

Podobało Ci się? Chcesz więcej?

Zostaw swój e-mail, bardzo chętnie przypomnę Ci o nowych treściach, a przy okazji dostaniesz e-booka o elearningu.

Poprzednie newslettery możesz znaleźć na stronie archiwum.

* indicates required