Single Blog Title

This is a single blog caption
19
Paź

Jesteśmy edukacyjnymi chamami

Nie mamy kultury uczenia się, nasze głowy pełne są słomy kombinowania, ściągania, oszukiwania i radzenia sobie, a do tego w pełni to akceptujemy.

Po upadku komunizmu uwierzyliśmy w „neutralne światopoglądowo” publiczne szkoły i nie widzimy w nich żadnego zagrożenia dla kształtującego się światopoglądu kolejnych pokoleń obywateli. Oddajemy potomstwo w ręce nauczycieli i zapominamy o wszystkim. Wyrastamy więc w środowiskach, w których otoczenie zgadza się na to, że olewamy niektóre przedmioty już w szkole podstawowej. Później zaczynamy kombinować, bo naszym celem są dobre oceny. Oszukujemy, kłamiemy, ściągamy, ale mamy dobre oceny, więc wszyscy są zadowoleni. Później idziemy na studia i robimy to samo, ale tam zaczynają się schody, bo niektórzy wymagają od nas myślenia.

Ciągle jakoś kombinujemy, omijamy i w rezultacie różnych układów kończymy studia. Jako szczęśliwi absolwenci zaczynamy szukać pracy i szczęście mamy jeśli ją znajdujemy i nie wylatujemy, oznacza to, że pracodawca ciągle zgadza się na nasze kombinowanie i hakowanie systemu. Gorzej, albo najgorzej jest jeśli musimy sami zabrać się za swoje życie i zacząć w końcu myśleć. Niektórym się udaje, niektórych kultury uczy życie, ale czy nie można wcześniej? Czy musimy być społeczeństwem, w którym podstawą egzystencji jest kombinowanie.

Uczenie się jest kluczową wartością współczesnego społeczeństwa. Jeśli potencjał grupy ludzi, do uczenia się jest duży – duże wiadro – wszelka zmiana mieści się w nim w całości i następuje szybko. Jeśli przeciwnie, następuje z oporami, lub wcale. Dzięki temu procesowi możemy zmienić nasze podejście do świata, możemy poddać ponownym interpretacjom i zmienić swoje podejście do niego. Prawdziwe uczenie się, wynikające z głębokiej chęci i kultury jest podstawą, jest pojemnikiem pozwalającym na zmiany.

Dlaczego ignorujemy to jak należałoby podejść do uczenia się? Jak powinna wyglądać kultura uczenia się? Dlaczego dbamy o kulturę w kontekście sztuki, mediów i zachowania, a nie dbamy o kulturę uczenia się? Dlaczego nie doceniamy uczenia się jako takiego?

Peter Senge zidentyfikował 5 elementów kultury uczenia się, które sprawiają, że można stworzyć dobrze działający system edukacyjny, są nimi:

  • osobiste mistrzostwo
  • modele mentalne
  • wspólna wizja
  • uczenie się grupy
  • myślenie systemowe

Niestety w żadnej reformie edukacji, także tej najnowszej nie zauważam ani jednego działania, które zmierzałoby w którymkolwiek z kierunków zdefiniowanych przez Senge’a. Oznacza to dla mnie nic innego jak chęć cyfryzacji słomy, która wystaje z naszej edukacji. Kolorowanie gnoju w którym brniemy od dziesiątków lat. Edukacyjne chamstwo się szerzy,a my teraz będziemy je przykrywali cyfryzacją, w której nauczyciele nie będą sobie radzili, czyli będziemy mieli e-chamstwo

Jako uzupełnienie zapraszam do dość długiego, ale wartościowego wykładu Piotra Laskowskiego „Szkoła jako społeczna alternatywa”.

Piotr Laskowski Szkoła jako społeczna alternatywa from DKN on Vimeo.

Podobało Ci się? Chcesz więcej?

Zostaw swój e-mail, bardzo chętnie przypomnę Ci o nowych treściach, a przy okazji dostaniesz e-booka o elearningu.

Poprzednie newslettery możesz znaleźć na stronie archiwum.

* indicates required