Single Blog Title

This is a single blog caption
21
Lut

Szkoła potrzebuje nowego wizerunku. Jak cię widzą, tak cię… myślą?


Popularne wizualne skojarzenia z nauczaniem, takie jak tablica szkolna, jabłka, dziecięce rysunki i wszechobecne „ABC” nie oddają twórczego charakteru roli nauczyciela jako wszechstronnego przewodnika w rozwoju uczniów w różnym wieku. Tymczasem to, jak postrzegamy siebie w roli zawodowej, ma realny wpływ na to, jak pracujemy. 

Spójrz na poniższą grafikę, a następnie pomyśl o 3 skojarzeniach ze słowem “nauczyciel”.



Spójrz teraz tutaj – i poszukaj kolejnych 3 skojarzeń.

Jest różnica? 
Wystarczy taki prosty eksperyment, żeby zobaczyć, ile jeszcze jest do zrobienia w obszarze edukacji. Innowacje technologiczne w szkołach, tak. Skuteczne wdrożenie zaplanowanych reform, też. Zwiększenie nakładów finansowych na edukację bądź mądrzejsze inwestowanie w szkołę – z całą pewnością również. Ale szkoła potrzebuje także nowego wizerunku.

Dopóki będziemy tylko powtarzać, że dobry nauczyciel musi być wszechstronny, otwarty i wciąż się rozwijać, niewiele się zmieni nie tylko w opinii społecznej o nauczycielach, ale też w myśleniu nauczycieli o sobie. Tymczasem to, jak postrzegamy siebie w roli zawodowej, ma realny wpływ na to, jak pracujemy.

Nowy wizerunek szkoły 
Co można zrobić oprócz gadania, pokazało nowojorskie studio designu Hyperact, które opracowało na zlecenie Studia 360 projekt nowej identyfikacji wizualnej nauczycieli. Twórcy projektu podkreślają, że dotychczasowe wizualne skojarzenia z nauczaniem, takie jak jabłka, tablica szkolna, ABC nie oddawały intelektualnego i kreatywnego charakteru roli nauczyciela jako wszechstronnego przewodnika w rozwoju uczniów w różnym wieku. Nie sposób z tym dyskutować! Efekty pracy Hyperactu i Studia 360 moim zdaniem są znakomite, przede wszystkim zaś – była to praca, którą koniecznie trzeba było wykonać.

Nowa identyfikacja wizualna zawodu nauczyciela bazuje na założeniu, że edukacja jest kluczem do rozwoju człowieka, zatem nauczanie jest jedną z najważniejszych profesji, jakimi dysponujemy jako społeczeństwo. Można wiele mówić o tym, że nauczyciel musi być nie tylko dobrym dydaktykiem, ale także naukowcem, psychologiem, aktorem i dyplomatą po trosze. Jednak słowa trafiają do nas w znacznie mniejszym stopniu, niż obrazy. Dlatego inicjatywa Studia 360 wydaje mi się wyjątkowo dobra i potrzebna.

W opisie projektu czytamy: 

“Our new visual vocabulary should capture the excitement and magic of activating the potential that is innate in every student. It should celebrate the process of developing ideas, reflect the collaborative nature of teaching and pay homage to existing visual tools used in teaching”. 

Szersze refleksje twórców (Julia Vakser Zeltser i Deroy Peraza) i zdjęcia można znaleźć tutaj, warto też zajrzeć na stronę projektu Inspireteachers.org. Wydrukować plakaty (dostępne w licencji Creative Commons), powiesić nad biurkiem i czerpać inspirację. Udostępnić linka znajomym rodzicom i nauczycielom. Bo każda zmiana zaczyna się od zmiany myślenia!

Podobało Ci się? Chcesz więcej?

Zostaw swój e-mail, bardzo chętnie przypomnę Ci o nowych treściach, a przy okazji dostaniesz e-booka o elearningu.

Poprzednie newslettery możesz znaleźć na stronie archiwum.

* indicates required
21
Lut

Szkoła potrzebuje nowego wizerunku. Jak cię widzą, tak cię… myślą?

Popularne wizualne skojarzenia z nauczaniem, takie jak tablica szkolna, jabłka, dziecięce rysunki i wszechobecne „ABC” nie oddają twórczego charakteru roli nauczyciela jako wszechstronnego przewodnika w rozwoju uczniów w różnym wieku. Tymczasem to, jak postrzegamy siebie w roli zawodowej, ma realny wpływ na to, jak pracujemy. 

Spójrz na poniższą grafikę, a następnie pomyśl o 3 skojarzeniach ze słowem “nauczyciel”.

Spójrz teraz tutaj – i poszukaj kolejnych 3 skojarzeń.
Jest różnica? 
Wystarczy taki prosty eksperyment, żeby zobaczyć, ile jeszcze jest do zrobienia w obszarze edukacji. Innowacje technologiczne w szkołach, tak. Skuteczne wdrożenie zaplanowanych reform, też. Zwiększenie nakładów finansowych na edukację bądź mądrzejsze inwestowanie w szkołę – z całą pewnością również. Ale szkoła potrzebuje także nowego wizerunku.

Dopóki będziemy tylko powtarzać, że dobry nauczyciel musi być wszechstronny, otwarty i wciąż się rozwijać, niewiele się zmieni nie tylko w opinii społecznej o nauczycielach, ale też w myśleniu nauczycieli o sobie. Tymczasem to, jak postrzegamy siebie w roli zawodowej, ma realny wpływ na to, jak pracujemy.

Nowy wizerunek szkoły 
Co można zrobić oprócz gadania, pokazało nowojorskie studio designu Hyperact, które opracowało na zlecenie Studia 360 projekt nowej identyfikacji wizualnej nauczycieli. Twórcy projektu podkreślają, że dotychczasowe wizualne skojarzenia z nauczaniem, takie jak jabłka, tablica szkolna, ABC nie oddawały intelektualnego i kreatywnego charakteru roli nauczyciela jako wszechstronnego przewodnika w rozwoju uczniów w różnym wieku. Nie sposób z tym dyskutować! Efekty pracy Hyperactu i Studia 360 moim zdaniem są znakomite, przede wszystkim zaś – była to praca, którą koniecznie trzeba było wykonać.

Nowa identyfikacja wizualna zawodu nauczyciela bazuje na założeniu, że edukacja jest kluczem do rozwoju człowieka, zatem nauczanie jest jedną z najważniejszych profesji, jakimi dysponujemy jako społeczeństwo. Można wiele mówić o tym, że nauczyciel musi być nie tylko dobrym dydaktykiem, ale także naukowcem, psychologiem, aktorem i dyplomatą po trosze. Jednak słowa trafiają do nas w znacznie mniejszym stopniu, niż obrazy. Dlatego inicjatywa Studia 360 wydaje mi się wyjątkowo dobra i potrzebna.

W opisie projektu czytamy:

“Our new visual vocabulary should capture the excitement and magic of activating the potential that is innate in every student. It should celebrate the process of developing ideas, reflect the collaborative nature of teaching and pay homage to existing visual tools used in teaching”. 

Szersze refleksje twórców (Julia Vakser Zeltser i Deroy Peraza) i zdjęcia można znaleźć tutaj, warto też zajrzeć na stronę projektu Inspireteachers.org. Wydrukować plakaty (dostępne w licencji Creative Commons), powiesić nad biurkiem i czerpać inspirację. Udostępnić linka znajomym rodzicom i nauczycielom. Bo każda zmiana zaczyna się od zmiany myślenia!

Podobało Ci się? Chcesz więcej?

Zostaw swój e-mail, bardzo chętnie przypomnę Ci o nowych treściach, a przy okazji dostaniesz e-booka o elearningu.

Poprzednie newslettery możesz znaleźć na stronie archiwum.

* indicates required