Nie ukrywam, że z wielkim zainteresowaniem zapoznałem się z założeniami projektu Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej, zmieniającego rozporządzenie w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników.
Projekt rozporządzenia stanowi bowiem, że podręczniki w formie elektronicznej mogą być zamieszczone na informatycznym nośniku danych lub w Internecie i muszą zawierać:

  • opis sposobu uruchomienia albo opis sposobu instalacji i uruchomienia;
  • system pomocy zawierający opis użytkowania podręcznika;
  • mechanizmy nawigacji i wyszukiwania, w tym w szczególności spis treści i skorowidz w postaci hiperłączy;
  • opcję drukowania treści podręcznika, z wyłączeniem dynamicznych elementów multimedialnych, których wydrukowanie nie jest możliwe.

Rozporządzenie nie zawiera niestety żadnych standardów, a zatem z całą pewnością pojawią się równie na rynku e-podręczniki będące jedynie zwykłym pdfem.


Niewierny Tomasz
Będąc uczniem w dość zamierzchłych już czasach – niestety- , uczyłem się z tradycyjnych, papierowych podręczników. Z wielkim zainteresowaniem i nie małymi oczekiwania przystąpiłem zatem do testowania dwóch multibooków wydawnictwa MAC : „Odkrywam siebie” oraz „Nasza klasa”

Podręcznik multimedialny „Odkrywam siebie”
Należy zauważyć, że podręcznik multimedialny Odkrywam siebie do klasy 1 jest wpisany do wykazu MEN: numer ewidencyjny w wykazie: 80/1/em/2011. Autorami cyklu są Jolanta Faliszewska, Wiesława Żaba-Żabińska.
Najważniejszą jego zaletą jest, to, że:

  • dba o indywidualny rozwój każdego dziecka – bazuje na założeniach inteligencji wielorakich Howarda Gardnera.
  • tematyka bloków ma za zadanie stymulowanie rozwoju różnych inteligencji i stwarzanie okazji do przeżywania przez dzieci „zdarzeń krystalizujących”, czyli takich zdarzeń, które pozwolą im odkrywać własne predyspozycje.
  • plan dnia uwzględnia czas na naukę i zabawę.
  • uwzględnia trójpodmiotowość: nauczyciel – rodzic – uczeń.

Podręcznik multimedialny „Nasza klasa”.
Podręcznik ten autorstwa Doroty Baścik-Kołek, Czesława Cyrańskiego, Ewy Misiorowskiej, Barbary Piechocińskiej, Marzeny Pucińskiej, Grażyny Śliwy oraz Andrzeja Pustuła jest wpisany do ewidencji MEN pod numerem: 66/1/m/2011

Multibook, czyli co?
Elektroniczne książki (e-book, multibook, cyfrowa książka, e-podręcznik) zawierają tekst, obrazy i multimedia, możliwe do czytelnego odtworzenia na komputerach lub innych elektronicznych urządzeniach.
Multibooki „Nasza klasa” i „Odkrywamy siebie” zostały specjalnie zaprojektowane dla uczniów, w celu uzupełnienia i poszerzania ich wiedzy, w bardzo atrakcyjny sposób. Normalne, papierowe podręczniki mają zdecydowanie mniejsze możliwości zaangażowania uczniów we własny proces rozwoju. Multibooki pozwalają im zdobywać i utrwalać nową wiedzę za pomocą bogatych multimediów. Multibooki, tak jak każdy podręcznik papierowy podzielone są na tematyczne jednostki, które prezentują różne treści i problemy w kolorowy i atrakcyjny dla dzieci sposób. Efekt ten został osiągnięty poprzez stosowanie krótkich tekstów, zdjęć, filmików, leksykonów i interaktywnych ćwiczeń.

Multibooki „Nasza klasa” i „Odkrywamy siebie” zostały opracowane przez nauczycieli ekspertów w celu uatrakcyjnienia zajęć edukacyjnych dla uczniów oraz ułatwienia pracy nauczycieli. Multibooki te zawierają wszystkie treści nauczania zawarte w podstawie programowej. Duża ilość interaktywnych ćwiczeń, animacji, zdjęć i filmów powoduje, że uczniowie uczą się w innowacyjny i bardziej atrakcyjny sposób. Wszystkie zasoby zawarte w mukltibookach są w pełni zintegrowane z treściami multimedialnymi, co sprawia, że książki te są unikalne na polskim rynku wydawniczym.

Ćwiczenia zawarte w multibookach pozwalają bardzo mocno zindywidualizować pracę z uczniem, a zatem w pełni spełniają różne potrzeby edukacyjne każdej klasy. Multibooki mogą być co prawda dodatkiem do zwykłego podręcznika, ale przede wszystkim ich funkcjonalności predysponują je do głównego narzędzia procesu nauczania. Elektroniczna formuła multibooków pozwala na ich wykorzystanie w różnych sytuacjach:

  • Komputery w domach uczniów: uczeń może uczyć się w domu lub z dowolnego komputera z dostępem do Internetu. Może wykonywać ćwiczenia i zabawy dydaktyczne, powtarzając przerobiony w szkole materiał, a także rozwiązując zadanie domowe.
  • Sala lekcyjna w szkole: nauczyciele wspólnie z uczniami mogą indywidualnie lub w grupach realizować proces dydaktyczny z wykorzystaniem multibooków.
  • Tablety lub notebooki: indywidualnie dla każdego ucznia, są wręcz idealne dla poszczególnych działań w ramach tej samej klasy.
  • Tablice interaktywne: multibooki są idealne do pracy z wykorzystaniem tablic interaktywnych.

Podsumowanie
Korzystanie z mutibooków „Nasza klasa” i „Odkrywamy siebie” to wiele korzyści:

  1. Jeśli potrzebujesz pewnych i sprawdzonych informacji, możesz je natychmiast mieć.
  2. Multibooki zajmują bardzo mało miejsca. Nie musisz już nosić ciężkiego tornistra, gdyż można przechowywać setki i tysiące książki w komputerze.
  3. Multibooki są przenośne. Możesz nosić całą bibliotekę setki książek z tobą, na płycie CD, w laptopie, notebooku lub na dowolnym czytniku ebook.
  4. Dzięki dzisiejszej technologii można korzystać z multibooków dosłownie wszędzie, w autobusie, pociągu czy stojąc w kolejce.
  5. Multibbooki można przeszukiwać. Możesz łatwo znaleźć żądaną informacje, zamiast żmudnie przewracać stronę po stronie.
  6. Multibooki są interaktywne i zawierają audio, wideo i animacje, które czynią proces edukacji bardziej efektywnym.
  7. Mutibooki posiadają możliwość drukowania poszczególnych stron.
  8. Do ich produkcji nie jest wymagany papier, a zatem chronimy przyrodę.

Warto również zauważyć, że multibooki:

  • są zgodne z najnowszą podstawą programową
  • prezentują nowoczesne spojrzenie na przekazywanie wiedzy i rozwijanie umiejętności
  • są dostosowane jest do rozwoju dzieci 6-letnich i 7-letnich
  • preferują naukę poprzez zabawę
  • oddziaływują na różne zmysły (uwzględniając różne typy uczenia się – słuchowcy, wzrokowcy, kinestetycy)

zdjęcie: Some rights reserved by rockcreek

Zobacz więcej wpisów z kategorii: lub otagowanych jako:
comments powered by Disqus