Single Blog Title

This is a single blog caption
2
Lis

Co to jest SCORM ?

SCORM to bardzo często nadużywany slogan ułatwiający sprzedaż szkoleń online. Specjaliści od strony technicznej elearningu czytając specyfikację „zgodności ze SCORM” płaczą wielokrotnie ze śmiechu.

Postaram się więc w możliwie prosty sposób przedstawić całą ideę tego standardu.

Jakieś 30 lat temu ludzie zaczęli wykorzystywać komputery do uczenia się. Na rynku pojawiło się coraz więcej firm dostarczających szkolenia w formie elektronicznej, ale okazało się, że firmy dostarczające szkolenia nie są w stanie ich współdzielić, ani się nimi wymieniać. Kursy tworzone były w różnych technologiach i korzystały z różnych metod komunikacji. No i wtedy ktoś wymyślił sobie, że można wprowadzić jakieś regulacje, krótko mówiąc standard, no i wymyślili sobie SCORM.

Idea

Nim przejdziemy do samego standardu popatrzmy na ideę komunikacji samej w sobie. Wyobraźmy sobie klasę i to, że jesteśmy nauczycielem, na przyład historii, ale żaden z uczniów nie mówi po polsku, a do tego na tak kręcimy głową, a na nie poruszamy nią pionowo. No nie ma siły nie dogadamy się, bo brakuje nam pewnych założeń, np. że do komunikowania się z uczniami musimy używać wspólnego języka.

SCORM można porównać do takiego zestawu założeń umożliwiających komunikowanie się treści szkoleniowej z systemem ją dostarczającym.

SCORM to w rzeczy samej zbiór standardów technicznych związanych z produktami elearningowymi. Generalnie rzecz biorąc SCORM stanowi zestaw wytycznych, które po wdrożeniu pozwolą na komunikację pomiędzy systemem obsługującym szkolenie online, a samym szkoleniem. Dość dobrą analogią wykorzystania SCORM-a jest płyta DVD.

SCORM to w rzeczy samej zbiór standardów technicznych związanych z produktami elearningowymi.

Wyobraźmy sobie, że każda wytwórnia muzyczna, czy filmowa dostarcza szkolenia na swój własny, wygodny dla siebie sposób, a producenci odtwarzaczy robią to samo. Oglądanie filmów, czy słuchanie muzyki byłoby praktycznie niemożliwe, lub bardzo bardzo trudne, na szczęście (wojny standardów VHS i Betacam możemy sobie odpuścić) mamy standard płyty DVD i dopasowane do niego odtwarzacze. Oznacza to, że kupując płytę bez obaw możemy ją włożyć do swojego odtwarzacza i obejrzeć to co zostało na nią nagrane, możemy też płytę pożyczyć komuś/od kogoś nie obawiając się, że coś nie będzie działało.

Standard, zarówno płyty DVD, jak i SCORM pozwala:

  • treści utworzone jednym systemie stosować i wykorzystywać z tą samą efektywnością w zupełnie innym – interoperacyjność,
  • udostępniać sobie treści, kopiować je i przenościć – dostępność,
  • korzystać z treści w różnych konfiguracjach i systemach, np. koncert na DVD możemy obejrzeć w samochodzie, przenośnym odtwarzaczu i kinie domowym,
  • na zdystansowanie się do szczegółów technologicznych na stosunkowo długi (jak na technologię) okres czasu, powiedzmy kilku lat,

Podsumowując tę część SCORM sprawia, że szkolenie (płyta DVD) może „zagadać” z platformą elearningową (odtwarzacz DVD) nie mając nic wspólnego z samą treścią szkolenia i jakąkolwiek wartością metytoryczną, podejściem pedagogicznym itd. Ciągnąc porównanie – patrząc na płytę DVD nie jesteśmy w stanie powiedzieć nic o filmie, który mamy obejrzeć.

Czy możemy zrobić SCORM sami?

Nie. SCORM jako standard jest opracowywany przez grupę naukowców sponsorowanych przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych, a występujących pod nazwą Advanced Distributed Learning. Często zamiast samego SCORM pojawia się więc ADL SCORM.

Co znaczy SCORM?

Jest to skrót od Sharable Content Object Reference Model. W celu łatwego zapamiętania możemy podzielić skrót na:

SC | O | RM

Sharable Content – treść, którą można współdzielić pomiędzy różnymi systemami, organizacjami i użytkownikami.

Object – to po prostu lekcja stanowiąca częśc składową większego kursu (coś jak rozdział w książce), która może posiadać specjalne reguły, np. musi być ukończona przed podjęciem kolejnych lekcji.

Reference Model – ponieważ ludzie tworzący SCOM nie wymyślili go od zera, ale bazowali na innych standardach, np. AICC. SCORM składa się więc z zestawu wytycznych i standardów, które zostały zebrane w formie specyfikacji technicznych

Wracając do przykładu nauczyciela SCORM jest jak dobry nauczyciel. Jeden i drugi mają plan lekcji, znają uczniów i mogą się z nimi komunikować. Śledzą postępy, wiedzą kiedy się ucziowie się uczą, a kiedy końcą szkolenie, kiedy zaliczają egazmin, a kiedy musza go powtórzyć, a co ważniejsze mogą to robić w każdej szkole.

Bardziej naukowo

Standard umożliwia współdzielenie treści dzięki wykorzystaniu wypracowanych metod zdefiniowanych w ramach następujących modeli:

  • The Content Model – zasoby dydaktyczne (tekst, grafika, dźwięk, strony HTML, klipy wideo i inne elementy, które mogą zostać zaprezentowane przy użyciu przeglądarki WWW) stanowią tzw. Sharable Content Objects (SCO).
  • Content Aggregation – SCO podlegają agregacji tworząc spójne złożone obiekty.
  • Content Packaging – tworzone są pakiety składające się z dwóch głównych części: tzw. manifestu opisującego zawartość pakietu, organizację treści i zawartość pakietu oraz same pliki stanowiące treść dydaktyczną.

Główne cechy standardu SCORM to:

  • obiektowe podejście do tworzenia i dostarczania treści dydaktycznych;
  • interoperacyjność obiektów szkoleniowych w ramach wielu środowisk nauczania;
  • wspomaganie wypracowywania różnorodnych strategii nauczania bazujących na stopniu zaawansowania użytkownika i jego postępów w nauce;
  • metody katalogowania poprzez opakowywanie treści i strategii nauczania w celu importu i eksportu;
  • metody oznaczania treści w celu ich łatwiejszego wyszukiwania.

 

Kolejna część: SCORM aspekty biznesowe