NA SKRÓTY
Piotr Peszko
+48 605 570 195
ppeszko@gmail.com

Licencja na zabijanie szkolnej nudy

Licencja na zabijanie szkolnej nudy

4 października 2012

Nauczyciel nie uczy w szkole, ale w głowie ucznia

Grzegorz Lorek, biolog z liceum w Lesznie, otrzymał w 2002 roku Nauczyciela Roku. Z tego powodu został zaproszony przez organizację The World Innovation Summit for Education (WISE) do wygłoszenia prelekcji dotyczącej dobrych praktyk w zakresie zwiększania zaangażowania wśród uczniów i nauczycieli i poprawy edukacji. Jego przemówienie zatytułowane było „Rozpalić uczniowski płomień”

WEBINARYRobię

Wystąpienie zawarło się w 12 punktach – wyzwaniach dla nauczyciela, który chciałby bardziej angażować swoich podopiecznych do nauki. Grzegorz Lorek pokazuje wyraźnie – żeby pociągnąć za sobą uczniów, nauczyciel musi najpierw „rozpalić płomień” w swoim wnętrzu. Oto jego przemyślenia:

  1. Im głupsze pytanie zada po lekcji twój uczeń, tym lepiej. Mówiąc językiem matematyki – jeden znak zapytania postawiony po zajęciach znaczy więcej niż trzy wykrzykniki.
  2. Traktuj każdą lekcję i każdego ucznia jak przygodę. Jak drogę, której znasz jedynie początek, a nie cel. Stwórz przestrzeń dla rozgałęziających się dróg swoich uczniów, którzy kierują się własnymi zainteresowaniami i pasjami.
  3. Nigdy nie pokonasz nauczyciela, który posiadł całą wiedzę ludzkości, czyli Googla. Spróbuj nauczyć swoich uczniów, by byli bardziej skuteczni i sprawni w wyszukiwaniu informacji i badaniach niż wyszukiwarka.
  4. Wpuśćmy do klasy jeża, motyla, tęczę – wszystkie zjawiska przyrodnicze, ponieważ nimi w naturalny sposób uczniowie się interesują.
  5. Nigdy nie mów „ja” i „ty” – powiedz „my”. Czas nas goni, mamy przed sobą dużo wyzwań. Warto więc mówić: „spróbujmy stworzyć model DNA z butelek od Coca-Coli”.
  6. Uczymy w głowach uczniów, nie w szkole.
  7. Wyzwanie: jak traktować uczniów równo, sprawiedliwie, a jednocześnie uwzględniać ich zróżnicowanie: inspiracji, zainteresowań, talentów?
  8. Najważniejszą „częścią” naszego ucznia jest jego umysł. To jakby pokój z dwoma drzwiami – są nimi oczy. Nauczyciel musi być najlepszym irydologiem, czyli badaczem oczu, by móc dotrzeć do umysłów swoich uczniów.
  9. Zmieńmy nastawienie – przychodzę do szkoły po pierwsze, żeby spotkać się z przyjaciółmi, a w drugiej kolejności dla pieniędzy. To może wykreować ogromną zmianę w końcowym efekcie.
  10. Każdy nauczyciel powinien zdobyć licencję na zabijanie…nudy. Aby ją zabić, nie potrzebujemy koniecznie skomplikowanych elektronicznych urządzeń, czasami jest to naprawdę bardzo proste. Nauczyciel nie może się bać stanąć na głowie czy wejść na biurko.
  11. Dobry emocjonalny klimat, „globalne ocieplenie” w klasie jest bardzo pożądane.
  12. Nauczanie można zdefiniować jako przekazywanie przez nauczycieli uczniom umiejętności potrzebnych do rozwiązywania problemów. Aby je rozwiązywać, potrzebna jest energia. Nauczyciel to transmiter energii – ma dawać nadzieję. Dawać poczucie sensu i zdolność radzenia sobie z nimi – nie tylko w szkole, ale i w życiu.
PREZENTACJERobię

Grzegorz Lorek kończy swoje przemówienie słowami: Nasze życie jest za krótkie, aby robić w nim rzeczy, które nas nie ekscytują. Jeśli chcecie znaleźć to podniecenie, emocje w oczach waszych uczniów, musicie najpierw odnaleźć je w sobie.

zdjęcie:  Some rights reserved by simaje

""
1
Previous
Next
o-autorze
Piotr PESZKO

Urodziłem się w małym mieście na Podkarpaciu, tam po raz pierwszy zmuszono mnie tego, żeby zdobyć formalne wykształcenie, chociaż wolałem social learning, zbieranie puszek po napojach i przesiadywanie godzinami przed komputerem w poszukiwaniu szybszej metody na wczytanie gry z kasety do swojego Commodore 64.