moodle 2.0
Nowa wersja platformy e-learningowej moodle ma ukazać się już w lutym. Nie wiem, czy ma to coś wspólnego z 2010, ale właśnie na ten rok padnie premiera wersji 2.0.
Wracając do wystąpienia Martina Dougiamasa na zeszłorocznej Educe i bazując na inforacjach udostępnionych na moodle.org, a także własnych testach nowej wersji chciałbym przedstawić co niesie nowa wersja. Ogólnie rzecz biorąc i streszczając wszystkie poniższe szczegóły, nowy moodle to: łatwiejsza nawigacja, skupienie na kompetencjach, możliwość tworzenia grup na poziomie całej platformy, a także otwarcie repozytoriów, plików oraz profili użytkowników poprzez API. Pozwoli to na łatwiejszą wymianę informacji pomiędzy platformami, a także na komunikację z apikacjami zewnętrznymi (np. Mahara, Facebook)
Jak wspomniałem we wstępie zaplanowano, aby wersja beta moodle 2.0 została zakończona w lutym tego roku. Pozwala to stwierdzić, że wersję stabilną będziemy mogli przywitać po kilku miesiącach, optymistycznie w czerwcu (?). Przechodząc do szczegółów po pierwsze zmieniają się wymagania dotyczące serwera, co zapewne dla dużej części administratorów może nie być najlepszą informacją. Nie mniej jednak podobnie działo się przy wersjach 1.8 czy 1.9.
Minimalne wymagania to w przypadku moodle 2.0: PHP 5.2.8 i baza danych: MySQL 5.0.25 lub PostgreSQL 8.3, Oracle 10.2, MSSQL 2005 (lub późniejsze)
Zmiany, zmiany, zmiany
Nowe podejście do zarządzania plikami, polegające na utworzeniu API i możliwości dostępu do zasobów z zewnątrz to chyba największe udoskonalenie w nowym moodle’u
File API, Repository API oraz Portfolio API to udoskonalenia, które moim zdaniem zmienią podejście do moodle’a i pozwolą na jeszcze lepsze jego wykorzystanie.
Przedstawiony poniżej moduł Repository pozwala na przykład przeszukiwać różne repozytoria i tworzyć z nich zasoby. Jest to oczywiście jedynie prototyp (graficzne przedstawienie aplikacji, która może zostać stworzona), ale dość dobrze obrazuje potencjał wykorzystania.
Znacznym modyfikacjom uległa również nawigacja w oraz wprowadzenie aktywności warunkowych. Pierwsza funkcjonalność moim zdaniem znacznie ułatwi użytkownikom poruszanie się po samym kursie, bo przecież to jest najważniejsze, jak to działa można zobaczyć tutaj
O działaniu aktywności warunkowych przeczytać dokładniej można na blogu poznajmoodle. Generalnie funkcjonalność ta sprowadza się do możliwości ustalania preferencji dla poszczególnych zasobów, czyli np. „Jeśli nie otrzymasz 80/100 punktów w quizie nie możesz wejść na forum”. Pozwoli to znacznie zautomatyzować przebieg samego kursu online, a także wprowadzić pewne wymuszenia, albo wymagane progi przyswojenia informacji.
Ponadto same kursy mają zostać wyposażone w funkcjonalność określającą, kiedy kurs jest skończony i jakie aktywności muszą zostać podjęte, aby można było kurs uznać za zaliczony. Funkcjonalność ta powiązana jest z kolejną, a mianowicie śledzeniem postępu/kompetencji. Otóż nowa wersja ma zapewnić możliwość wyświetlania kompetencji i umiejśtności, które można zdobyć podczas kursu.
Patrząc z punktu widzenia osoby uczącej się i tworzącej kursy zmianie uległy także: wiki i warsztaty, które mają stać się powszechniej wykorzystywanymi funkcjonalnościami, a także moduł służący przesyłaniu informacji zwrotnej (feedback). Pewne zmiany zaobserwowano również w quizach, które będzie można teraz tagować i zaznaczać odpowiednio definiowanymi „flagami” (np. trudne, łatwe, niezrozumiałe itp.)
Inne zmiany to :
Dziennik ocen (ulepszenia pod kątem użyteczności, wykorzystanie technologi AJAX),
Edytor HTML (będzie wykorzystywał strict XHTML wspierając więcej przeglądarek),
Blog (pozwoli na komentowanie),
Wiadomości (możliwość przeglądania starych wiadomości, poprawiona użytecznośc),
Kopie zapasowe (szybsze działania),
IMS CC (wsparcie standardu, głównie w celu importu),
Grupy globalne (możliwość tworzenia grup w obrębie całego serwisu),
Tagi (możliwość tagowania kursów i ich składowych),
Hub społecznościowy (możliwość przeszukiwania innych platform moodle),
WebService’y (pełniejsze wsarcie dla SOAP i XML-RPC),
Urodziłem się w małym mieście na Podkarpaciu, tam po raz pierwszy zmuszono mnie tego, żeby zdobyć formalne wykształcenie, chociaż wolałem social learning, zbieranie puszek po napojach i przesiadywanie godzinami przed komputerem w poszukiwaniu szybszej metody na wczytanie gry z kasety do swojego Commodore 64.