Single Blog Title

This is a single blog caption
29
Sie

Copywriting, czyli sztuka pisania tekstów – Studia elearning

Ostatnio pisałem o tym, że studia podyplomowe Elearning: Projektowanie i Wdrażanie zmieniają delikatnie swój program. Dzisiaj chcę przedstawić Michała, który zadba o to, żeby tworzone na potrzeby szkoleń teksty były najwyższej jakości.

Zacznijmy od tego kim jesteś i czym się zajmujesz?

Nazywam się Michał Futyra i jestem wykładowcą w Wyższej Szkole Europejskiej im. k. J. Tischnera w Krakowie. Kieruję niewielką jednostką edukacyjno-badawczą – Instytutem Badań nad Cywilizacjami, gdzie promujemy odmienne kultury i cywilizacje wśród studentów i szeroko rozumianym środowisku lokalnym. Dodatkowo zajmuję się prowadzeniem szkoleń z zakresu komunikacji międzykulturowej, negocjacji międzynarodowych, protokołu dyplomatycznego i biznesowego oraz dziennikarstwa i ghostwritingu.

Na studiach odpowiadasz za przedmiot…

Copywriting, czyli sztukę pisania „zlecanych” tekstów dla potrzeb szeroko rozumianej branży reklamowej, usługowo-handlowej, edukacyjnej i każdej innej. Powiedziałem „sztuka pisania” chociaż bliższe prawdy będzie sformułowanie „sztuka przygotowywania”.

Copywriter zajmuje się stworzeniem materiału od podstaw. Podsuwa pomysły zleceniodawcy i przygotowuje tekst w taki sposób, aby najlepiej odpowiadał potrzebom klienta oraz, co chyba najtrudniejsze i najważniejsze, był treścią z chęcią czytaną przez odbiorców.

Na czym chcesz się skupić podczas jego realizacji?

Często szkolenia z copywritingu polegają na opanowaniu podstawowych zagadnień i niezbędnych umiejętności. Prowadzący uczą rzemiosła, ale zapominają o szerszym kontekście tego, czym copywriting jest.

Dobry copywriter to dziennikarz, psycholog i socjolog w jednej osobie. Dziennikarz, ponieważ musi być w stanie szybko, trafnie, a przede wszystkim poprawnie warsztatowo stworzyć treść. Psycholog, gdyż musi być wrażliwy na konsumenta. Nazywam to „wejściem w konwencję”, czyli po otrzymaniu zlecenia niezbędne jest zastanowienie się nad tym, do kogo kierowany jest dany artykuł. Inaczej formułuje myśli i inne ma oczekiwania nastolatek, inne poważny przedsiębiorca w średnim wieku, a jeszcze inne emeryt. Copywriter tworząc materiał ma na względzie różne oczekiwania, odmienne sposoby myślenia i często skrajnie różne potrzeby.

W końcu copywriter jest też socjologiem. Musi mieć szerszy pogląd na to, czym jest społeczeństwo. Co je napędza. Musi być na bieżąco z tym, jakie zmiany zachodzą każdego dnia dookoła niego. Bez tego nie jest w stanie tworzyć wartościowej treści. Zależy mi na tym, żeby pokazać uczestnikom szkolenia copywriting od takiej właśnie strony. Jako zawód wyjątkowo trudny ale też fascynujący. Jako zajęcie kreatywne i wymagające ciągłego, intensywnego myślenia.

Jaki jest cel Twoich zajęć?

Chyba właśnie odpowiedziałem na to pytanie wcześniej. Ale jeśli miałbym się skupić na jakimś jednym, głównym celu, to będzie to kreatywne, specyficznie copywritingowe myślenie. Chcę nauczyć uczestników w jaki sposób wykorzystując różne narzędzia, informacje i techniki, stworzyć dobry i przemyślany tekst.

Jakie praktyczne umiejętności zdobędą uczestnicy?

Osoba czytająca ten wywiad pewnie będzie się teraz spodziewała, że za moment wymienię całą listę praktycznych umiejętności, które zyska po zajęciach. Otóż, tak nie będzie. Ja powtarzam swoim studentom i uczestnikom szkoleń, że mogę pomóc im usprawnić pewne umiejętności, które posiadają. Jeśli ktoś nie potrafi poprawnie gramatycznie pisać, to nigdy nie będzie copywriterem. jeśli ktoś nie jest dociekliwy, zainteresowany światem, to też nie będzie świetny w tym zawodzie.

Oczywiście pozna zasady tworzenia materiałów, nauczę go przygotowywania nagłówków, dostosowywania odpowiedniego słownictwa do określonego odbiorcy itd. Ale to nie wystarczy. Ja staram się rozwijać potencjał każdego uczestnika szkoleń. Jeśli widzę w trakcie zajęć, że ktoś jest dobrym konceptualistą, ma masę rewelacyjnych pomysłów na tekst, a gorzej mu idzie z ich przygotowywaniem, to staram się go ukierunkować tak, żeby ten właśnie potencjał rozwijał. Jeśli z kolei mam kogoś, kto rewelacyjnie pisze, kto czuje pióro, to tego właśnie staram się go uczyć. Uwrażliwiam na słowa i ten potencjał rozwijam. Podsumowując, ten, kto będzie uczestniczył w zajęciach rozwinie swój osobisty potencjał, a więc i umiejętności.

Jak zmieniło się i jak aktualnie wygląda aktualnie w Polsce podejście do tematu Twoich zajęć?

Generalnie copywriter postrzegany jest współcześnie jako pan lub pani od wymyślania haseł reklamowych, wpisów na forach internetowych, pisania artykułów sponsorowanych i od czasu do czasu jako ktoś, kto ma przygotować dla dyrektora, prezesa, tudzież przełożonego treść wystąpienia. Czyli taka trochę praca, a trochę zabawa. Ostatecznie zajęcie nie całkiem poważne.

Z drugiej strony coraz częściej spotykam się z ludźmi, którzy świadomie podejmują się uczestnictwa w szkoleniach z copywritingu, ponieważ rozumieją, że umiejętność „żonglowania” słowami staje się umiejętnością pożądaną przez pracodawców. W tym sensie podejście powoli się zmienia. Ktoś, kto potrafi posługiwać się słowem, co nie jest równoznaczne z umiejętnością poprawnego mówienia, jest bardziej przekonywujący i postrzegany jako bardziej profesjonalny w pracy.

Czy widzisz jakieś często pojawiające się błędy, albo kwestie na które chcesz zwrócić szczególną uwagę podczas swoich zajęć?

Niestety dostrzegam jeden, pogłębiający się problem. Coraz częściej uczestnicy szkoleń mają elementarne trudności z językiem polskim. Prawda jest taka, że w codziennej pracy wyręczają nas edytory tekstów, które poprawiają błędy, również gramatyczne. Coraz mniej czytamy książek, a to ma przełożenie na język, jakim operujemy.

Ostatnie badania czytelnictwa w Polsce alarmują, że powiększa się drastycznie liczba ludzi, która nie przeczytała ani jednej książki w ciągu roku! To jest spory problem. Czy jestem w stanie na niego zareagować podczas swoich zajęć? Jedyne co mogę, to starać się zainteresować uczestników możliwościami, jakie daje język i jego jak najlepsze opanowanie. Co zresztą staram się robić. A co do kwestii, na które zwracam szczególną uwagę, to powiem tak: kreatywność, kreatywność i jeszcze raz kreatywność.

Na koniec, proszę powiedz mi na czym aktualnie skupiasz się w swojej pracy i gdzie możemy znaleźć więcej informacji na jej temat?

Łączenie kilku funkcji powoduje, że nie jestem się w stanie skupić nad jedną, konkretną dziedziną. Copywriting, prowadzenie działalności instytutu, praca w redakcji czasopisma naukowego i praca wykładowcy i naukowca powodują, że muszę dzielić czas między różne aktywności.

Gorąco polecam śledzenie profilu Instytutu Badań nad Cywilizacjami WSE na Facebooku. Zamieszczamy tam sporo fajnych i interesujących materiałów dla wszystkich tych, którzy są ciekawi świata. Poza tym jeśli ktoś będzie ciekaw tego, czym się osobiście aktualnie zajmuję, to wystarczy zapytać Google. Na pewno podpowie :)

 

Poznaj pozostałych wykładowców

Podobało Ci się? Chcesz więcej?

Zostaw swój e-mail, bardzo chętnie przypomnę Ci o nowych treściach, a przy okazji dostaniesz e-booka o elearningu.

Poprzednie newslettery możesz znaleźć na stronie archiwum.

* indicates required