Jak sprawdzić, czy Twój newsletter, blog i szkolenie są zjadliwe dla ludzi?
Czytam właśnie „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” – D. Kahnemanna i czasami w środku strony muszę się zatrzymać i przeczytać ostarnie kilka akapitów jeszcze raz. Oczywiście świadczy to o tym, że nie jestem zbytnio inteligentnym czytaczem, ale także o tym w jaki sposób książka jest napisana. W przypadku książki sprawa nie jest tak krytyczna jak w przypadku treści internetowej, bo czytając książkę mamy dużo wyższy próg wyjścia, niż przeglądając strony, czy przechodząc przez szkolenie online. Warto więc zadbać o to, żeby tekst był jak najłatwiejszy do przyswojenia.
Zdarza Ci się czasami przeczytać jakiś tekst i nic z niego nie zrozumieć? Czujesz się po jego przeczytaniu jak dziecko we mgle? Jeśli tak, to zapewne ma on bardzo wysoki indeks mglistości.
Na stronie logios.pl możesz sprawidzić jaki jest indeks mglistości Twoich tekstów. Wszystko co musisz zrobić, to wkleić swój tekst i zaczekać na wynik, a następnie przyrównać go, do skali:
- przystępność na poziomie szkoły podstawowej – FOG 1-6
- przystępność na poziomie gimnazjum – FOG 7-9
- przystępność na poziomie szkoły średniej – FOG 10-12
- przystępność na poziomie studiów licencjackich – FOG 13-15
- przystępność na poziomie studiów magisterskich – FOG 16-17
- przystępność na poziomie studiów doktoranckich – FOG 18-21
- wymagany doktorat (FOG 22 i więcej)
Na stronie przeczytamy:
Aplikacja FOG-PL adresowana jest do autorów tekstów publicznych oraz do wszystkich osób zainteresowanych pracą nad własnym stylem. W celach niekomercyjnych można z niej korzystać bez ograniczeń. Użycie komercyjne dopuszczamy w odniesieniu do autorów tworzących teksty adresowane do ogółu społeczeństwa, tj. urzędników, dziennikarzy, twórców reklam itp. W każdym innym przypadku użycie komercyjne bez zgody autorów jest niedozwolone. W szczególności zabronione jest wykorzystanie aplikacji do celów szkoleniowych.
Jak to działa?
Analiza zrozumienia tekstu przy użyciu współczynnika mglistości (Fog Index):
- Wybierz przykładowy tekst zawierający przynajmniej 100 słów. Policz ilość zdań. Podziel ilość słów w przykładzie przez ilość zdań, żeby otrzymać średnią długość zdania.
- Policz ilość wyrazów zawierających 4 (w języku angielskim 3) lub więcej sylab (nie uwzględniaj nazw własnych, spójników i wyrazów wydłużonych poprzez dodanie końcówki wynikającej z odmiany przez przypadki).
- Podziel tę liczbę przez ilość słów w przykładzie i przedstaw w procentach. Przykładowo 15 długich słów podzielonych przez 100 słów daje 15% trudnych słów.
- Żeby obliczyć współczynnik mglistości, do średniej długości zdania dodaj procent trudnych słów i pomnóż wynik przez 0,4.
Uzyskany wynik należy rozumieć jako ilość lat nauki, niezbędnych, aby zrozumieć dany tekst. Idealny stopień mglistości tekstu według wskaźnika Gunninga to 7 lub 8. Wyniki powyżej 12 kwalifikują tekst jako trudny do zrozumienia dla większości ludzi.
Warto spróbować przeanalizować własne teksty, które publikuje się w sieci. Pokusiłem się o sprawdzenie losowo wybranych tekstów (ostatni, lub jeden z ostatnich wpisów) polskich blogerów.
Jak wypadam?
Spróbowałem dla zabawy sprawdzić ranking mglistości dla tego tekstu. Wynik: piszę w sposób zbyt prosty. Ale bez obaw sprawdziłem tylko początek.
Podsumowując ranking mglistości i serwis, który proponuje logios może być fajnym narzędziem do sprawdzenia nie tylko e-learningu, ale w zasadzie każdej treści jaką publikujemy w internecie.
Ranking mglistości polskich blogerów
- Kominek.es: 1-6 lat język zbyt prosty (szkoła podstawowa)
- Segritta.pl: 7-8 lat język zbyt prosty (gimnazjum)
- Spidersweb.pl: 11-12 lat (wymagana matura)
- Antyweb.pl: 11-12 lat (wymagana matura)
- Mediafun.pl: 13-17 lat edukacji język trudny (studia wyższe)
- AK74.pl: 13-17 lat edukacji język trudny (studia wyższe)
Urodziłem się w małym mieście na Podkarpaciu, tam po raz pierwszy zmuszono mnie tego, żeby zdobyć formalne wykształcenie, chociaż wolałem social learning, zbieranie puszek po napojach i przesiadywanie godzinami przed komputerem w poszukiwaniu szybszej metody na wczytanie gry z kasety do swojego Commodore 64.