NA SKRÓTY
Piotr Peszko
+48 605 570 195
ppeszko@gmail.com

Jesteś bublem systemu edukacji

Jesteś bublem systemu edukacji

4 września 2014

Kiedy wymyślilem temat tego felietonu wydawało mi się, że napisanie go będzie szybkie, przyjemnie i proste. Rzeczywistość zaskoczyła mnie jednak z tą samą regularnością, co zima drogowców i okazuje się, że temat ten wymaga przypomnienia sobie jak to było na kolejnych etapach edukacji.

Czy pamiętasz, kiedy ktoś zabił w Tobie kreatywność?

Pewnie nie, bo zadziałał freudowski mechanizm wyparcia i Twój własny mózg postanowił oszczędzić Ci cierpienia. Nie martw się, za chwilę sobie przypomisz. Miałeś około 7 lat i byłeś roześmianym dzieciakiem pełnym chęci do życia i kreatywnych pomysłów. Wtedy ktoś opowiedział Ci historyjkę, że pilna nauka, dobre oceny i właściwe zachowanie sprawią, że w przyszłości będziesz mieć dobrą pracę.

Napaliłeś się na tę wizję, bo przecież realizowanie pomysłów to, to co zawsze chciałeś robić. Okazało się jednak, że to nie Ty będziesz odpowiedzialny za robienie czegokolwiek. Twoje zadanie sprowadzi się do siedzenia w ławce, słuchania i bycia posłusznym. Cytując Grzegorza Ciechowskiego:

stoję czekam na kolejny znak, nim postawię krok notuję znak, psy Pawłowa uczą się psy Pawłowa nauczyły się

Niemniej jednak, nawet w tych warunkach chciałeś być skutecznym. Wyrabiałeś normy w pracując w zinstytucjonalizowanej fabryce absolwentów, w której dzwonek odmierzał kolejne zmiany przy taśmie.

KALENDARZSzkoleń

Świadomość indywidualności

Przyszedłeś tam świadomy swojej indywidualności i tego co chcesz, a system, nie wiadomo z jakiej przyczyny, przydzielił Cię do konkretnej grupy innych ludzi jakby waszą najważniejszą cechą wspólną był wiek. Przyzwyczaiłeś się do tego, tylko po to, żeby na koniec całego procesu dostać certyfikat jakości z datą, miejscem produkcji i oceną.

Już wtedy wiedziałeś, że wszystkie „fajne rzeczy” ciągle dzieją się poza tym instytucjami. Świadomie, lub nie, zdałeś sobie sprawę z tego, że Twoja zdolność do „wyuczenia się” powodowana unikaniem przyktości nie jest rozwiązaniem. Zakończyłeś sformalizowaną edukację jako pasywny tryb maszyny, który poddawany odpowiednim bodźcom zarządzanym przez kontrolerów nabrał właściwości przewidzianych normami.

PREZENTACJERobię

Upór nauczył Cię więcej niż szkoła

Wypadając z tej maszyny, od czasu do czasu, z mniejszym lub większym szczęściem szukałeś swojego miejsca, w którym mógłbyś decydować, w którą stronę się kręcić, aż w pewnym momencie maszyna wypluła Cię jako gotowy produkt. Wyzuty z części swojej pierwotnej kreatywności nie specjalnie wiedziałeś, gdzie znaleźć dla siebie miejsce. Jednocześnie wiedziałeś, że to czego nauczyłeś się sam korzystając z książek, youtube’a, tutoriali w internecie i oprogramowania w 30-dniowych wersjach próbnych jest Twoją kartą przetargową.

Potrafisz korzystać z Photoshopa, dinozaur w 3D to kilka wieczorów, a skórke do WordPressa robisz w weekend. Znajdujesz sobie miejsca w świecie, a kognitywna teoria uczenia się sprawdza się lepiej niż szkolne ławki i reakcje na bodźce.

Pracujesz intensywnie nad kolejnymi projektami. Budujesz portfolio i zarabiasz na życie zastanawiając się, czy to dzięki szkole, czy dzięki swojemu uporowi osiągnąłeś aktualny stan. Tak, czy inaczej tworzysz i uczysz się zarazem. Zaczynasz podążać za nowinkami technologicznymi i zdobywasz wiedzę w oparciu o własne doświadczenia i tym sposobem doświadczasz konstruktywizmu.

Soszal lehren

Twoja kariera nabiera rozpędu, spotykasz się z ludźmi „z branży”. Facebook, Twitter i setki różnych grup stanową dla Ciebie miejsce dzielenia się wiedzą, uczenia się i zbierania opinii. Każdego dnia dowiadujesz się, że jedyną pewną rzeczą w Twoim życiu jest to, że za chwilę może się coś zmienić. Wiesz jak bardzo ulotna jest informacja i jak przestarzała technologia, którą właśnie oswoiłeś.

Konstruktywizm, kreatywność i chęć samorealizacji pchają Cię w kierunku tworzenia czegoś nowego, większego i lepszego. Przestajesz myśleć o nowinkach i podniecać się technologią. Zaczynasz ją wykorzystywać do zdobywania nowej wiedzy, świeżej, aktualnej i zawsze przy Tobie. Konektywistycznie wyciągasz z otaczającego świata dokładnie to, czego potrzebujesz i wtedy, kiedy tego potrzebujesz. Korzystasz z wiedzy i doświadczenia innych, sam oddając trochę siebie.

Gdzie będziesz jutro? Nie mam pojęcia. Wiem jednak, że przestarzała forma zinstytucjonaliwoanej edukacji nadaje się do rozbiórki. Jeśli popatrzymy dzisiaj na szkoły, uczelnie i wbite w behawioryzm firmy szkoleniowe nie zobaczymy jeszcze kawałków gruzu, wystających cegieł. Zapewne też nie będzie unosił się tam kurz sypiącego się tynku. Nie powinno nas to jednak zmylić. Ich fundamenty legły w gruzach dając odetchnąć i tworząc nowy gatunek osób uczących się wszędzie i cały czas. 

WEBINARYRobię

Gratuluję Ci

Na zakończenie, chcę Ci pogratulować. Czego? Hmmm… Przede wszystkim tego, że nie jesteś „produktem najwyższej klasy”, ale jako bubel i systemowa niedoróbka uczysz się sam, ciągle i dla własnej satysfakcji, a nie certyfikatu, numerka, czy świadectwa. Gratululę Ci!

""
1
Previous
Next
o-autorze
Piotr PESZKO

Urodziłem się w małym mieście na Podkarpaciu, tam po raz pierwszy zmuszono mnie tego, żeby zdobyć formalne wykształcenie, chociaż wolałem social learning, zbieranie puszek po napojach i przesiadywanie godzinami przed komputerem w poszukiwaniu szybszej metody na wczytanie gry z kasety do swojego Commodore 64.