NA SKRÓTY
Piotr Peszko
+48 605 570 195
ppeszko@gmail.com

eLearning z opcją inwigilacji

eLearning z opcją inwigilacji

13 listopada 2013

Wielki brat już nie tylko sprawdza co robisz, ale jeszcze zmusza Cię do tego, żebyś patrzył na szkolenia, które Ci dostarczył. Oprogramowanie stworzone przez firmę MindFlash o wdzięcznej nazwie FocusAssist analizuje ruch Twoich gałek ocznych i zatrzymuje szkolenie jeśli się na nim nie skupiasz, a po kilku takich incydentach wypala Ci laserem siatkówkę.

No dobra. Trochę mnie poniosło. Jeśli skupisz się na czymś innym niż ekran iPada szkolenie zatrzyma się i kto wie co zrobi jeszcze. Myślę, że (oficjalnie) zbierze dane na temat szkolenia i jego zaangażowania, a nieoficjalnie da możliwość raportowania, czy faktycznie skupiasz się na szkoleniu.

Na swoim blogu ludzie z MindFlash piszą:

This breakthrough computer-vision solution was developed by Stanford University PhDs and founders of Sension. Mindflash for iPad is the first implementation of this powerful technology for corporate e-learning.

Wszystko ładnie i pięknie, ale czy to nie jest pójście o jeden krok za daleko?

PREZENTACJERobię

Jak to działa?

Bardzo prosto. Program skanuje naszą twarz, sprawdza gdzie mamy oczy i czy one patrzą na ekran. Jeśli nie patrzą zatrzymuje aplikację. A z resztą zobacz sam…

Zmaterializowany sen nieudolnego szkoleniowca

Jeśli taka ma być przyszłość szkoleń online to ja się wypisuję. FocusAssist i rozwiązania jemu podobne stwarzają ogromne ryzyko zmuszania ludzi do wykonywania konkretnych akcji, np. patrzenia na ekran. Jeśli pójdziemy tą drogą to szkolenia drastycznie stracą na swojej jakości, bo po co angażujące ćwiczenia skoro można wymusić przeczytanie tekstu.

Zrzut ekranu z programu Sension.

Zrzut ekranu z programu Sension

Boję się też trochę niewłaściwego wykrozystania danych pochodzących z silnika Sension. W niewłaściwych rękach mogą być groźne, zwłaszcza, że każdy z nas uczy się inaczej, a nie wszyscy ludzie to wzrokowcy. Ogólnie opcja elektronicznej inwigilacji bardzo mi się nie podoba, chociaż jestem sobie w stanie wyobrazić, że mogłoby to być ciekawe narzędzie do badania skuteczności szkoleń, ale powtórzę: do badań, nie jako część oprogramowania do dostarczania szkoleń.

""
1
Previous
Next
o-autorze
Piotr PESZKO

Urodziłem się w małym mieście na Podkarpaciu, tam po raz pierwszy zmuszono mnie tego, żeby zdobyć formalne wykształcenie, chociaż wolałem social learning, zbieranie puszek po napojach i przesiadywanie godzinami przed komputerem w poszukiwaniu szybszej metody na wczytanie gry z kasety do swojego Commodore 64.