NA SKRÓTY
Piotr Peszko
+48 605 570 195
ppeszko@gmail.com

Warsztat Captivate: Przycisk pokaż/ukryj

Warsztat Captivate: Przycisk pokaż/ukryj

22 sierpnia 2013

Captivate 7 jest bardzo wdzięcznym narzędziem, niestety dopiero wtedy, gdy się go oswoi i nie próbuje zmuszać do rzeczy, do których się nie nadaje. Największy moim zdaniem potencjał tkwi w Advanced Actions i powiązanych z nimi Variables, ale do rzeczy. Stanąłem dzisiaj przed zadaniem stworzenia pstryczka – przełącznika, który po jednokrotnym wciśnięciu miał coś włączyć, a przy ponownym wyłączyć. Teoretycznie banalnie proste, ale jak to zwykle bywa do zgrabnego rozwiązania potrzeba było trochę wysiłku. (Zobacz program szkolenia z Adobe Captivate)

Co chciałem osiągnąć?

Finalnie wymarzyła mi się interaktywna mapa, która prezentując kilka serii danych daje możliwość pokazywania i ukrywania wybranych serii, a także prezentowania pewnych trendów i charakterystycznych punktów. Generalnie rzecz biorąc przydatna rzecz, dla sytuacji, w których prezentujemy jakieś dane i chcemy dać użytkownikowi możliwość pobawienia się.

Żeby nie utrudniać zadania zajmijmy się tu przykładem, w którym znikać i pojawiać ma się tylko jeden obiekt.

Cel: Przy użyciu zmiennych i Advanced Actions tworzymy interakcję polegającą na pokazywaniu lub ukrywaniu wybranego elementu.

WEBINARYRobię
PREZENTACJERobię

Jak to osiągnąć?

  1. Musimy przygotować scenę, na której umieścimy coś co będzie się pojawiało i znikało. W moim przypadku jest to po prostu grafika, której nazwa (Name w sekcji Properties) zdefiniowna jest jako Ninja. Poza tym potrzebujemy jeszcze przycisku, który będzie akcję wywoływał.
  2. Drugim krokiem jest stworzenie zmiennej, której wartość 1 odpowiadała będzie stanowi, kiedy obiekt jest widoczny, a 0, kiedy jest ukryty. W moim przypadku zmienna nazywa się toggl_1, a jej wartość początkowa ustawiona jest na 0. Oznacza to mniej więcej tyle, że domyślnym stanem obiektu będzie pokazanie go na ekranie. W sekcji Variables wygląda to mniej więcej tak:
    szkolenie-captivate-zmienna-2edu
  3. Mając już zdefiniowaną zmienną możemy przejść do sekcji Advanced Actions (Shift + F9) i zdefiniować tam akcję warunkową, która sprowadzi się do opisania tego, co ma się dziać z naszym obiektem w przypadku różnych wartości zmiennej toggl_1.W naszym przypadku jeżeli toggl_1 = 1 obiekt ma być widoczny, a gdy toggl_1=0 obiekt ma zostać ukryty. Korzystamy więc z opcji Conditional actions. 
  4. Definiujemy warunek dla IF i ELSE jak na poniższych ekranach.
    szkolenie-captivate-toggl-else-2eduszkolenie-captivate-toggl-if-2edu
  5. Jak widać powyżej logika jest banalnie prosta. Jeśli jednak ktoś się zastanawia po co dodatkowe linijkicpCmndGotoFrame = cpInfoCurrentFrame – 1to spieszę z wytłumaczeniemcpCmndGotoFrame – jest poleceniem (komendą, stąd Cmnd), która każe odtarzaczowi przejść do konkretnej klatki szkolenia.cpInfoCurrentFrame – jest zmienną, która przechowuje informacje na temat aktualnej klatki.Cały zabieg jest konieczny z racji specyfiki przycisków w Captivate. Mają one domyślnie zdefiniowaną pauzę, która nie pozwala odwarzaczowi przejść do kolejnych ekranów. Gdybyśmy nie użyli tej formuły, po jednokrotnym wciśnięciu pokazałby się kolejny ekran. Zmuszamy więc odtwarzacz do tego, żeby wrócił o jedną klatkę i ponownie się zatrzymał.

Szkolenie-Captivate-Warsztaty

""
1
Previous
Next
o-autorze
Piotr PESZKO

Urodziłem się w małym mieście na Podkarpaciu, tam po raz pierwszy zmuszono mnie tego, żeby zdobyć formalne wykształcenie, chociaż wolałem social learning, zbieranie puszek po napojach i przesiadywanie godzinami przed komputerem w poszukiwaniu szybszej metody na wczytanie gry z kasety do swojego Commodore 64.