Single Blog Title

This is a single blog caption
15
Sie

Czym zajmuje się Instructional Designer?

Ostatnio na Pracuj.pl pojawiła się oferta pracy: Senior Instructional Designer. Może to nic wielkiego, bo przecież pojawiają się różne oferty. Dla mnie to znak tego, że elearning nad Wisłą wszedł w całkiem nową fazę. Nie ma już ludzi od szkoleń online, tak jak nie ma już informatyków. eLearning się specjalizuje i miesza z innymi szkoleniami.

Jeśli zastanowić się głębiej nad tym, czym zajmuje się instructional designer okazuje się, że nie tylko jest odpowiedzialny za zaprojektowanie szkolenia. Jest osobą, która przy użyciu odpowiednich narzędzi zapewnia rozwój pracowników danej organizacji, ponieważ projektowanie szkoleń, to nie tylko projektowanie szkoleń online. Instructional design nie ogranicza się do podjęcia decyzji jak przebiegało będzie szkolenie, ani do tego, w którym miejscu ma pojawić się quiz. Instructional designer odpowiadać powinien za cały pakiet metod rozwojowych stosowanych w danej organizacji.

Zakres obowiązków ID może więc zostać określony jako:

  • Identyfikacja i analiza potrzeb szkoleniowych
  • Praca z ekspertami
  • Tworzenie planów szkoleniowych
  • Projektowanie warstwy dydaktycznej szkoleń
  • Wdrażanie strategii ewaluacji szkoleń

Identyfikacja i analiza potrzeb szkoleniowych

To właśnie tutaj pracę zaczynać powinien Instructional Designer. Niestety niewielu na to stać i przeważnie pojawia się on później, a potrzeby szkoleniowe są raczej macane niż określane i analizowane. W idealnym przypadku ID ma szansę pojawić się w organizacji, dla której będzie tworzył szkolenie, przyglądnąć się problemom, które ma ono rozwiązać i przeprowadzić analizę potencjalnych potrzeb szkoleniowych. (Webinar: Określanie potrzeb szkoleniowych)

Praca z ekspertami

Projektant szkoleń w wielu wypadkach bardzo, albo nawet wcale nie zna się na temacie, którego ma dotyczyć szkolenie. Podobnie jak odbiorcy projektowanego materiału uczy się go, stara się zrozumieć, nadać odpowiedni kontekst, znaleźć meta-znaczenia i przetłumaczyć na język szkoleniowy. ID bardzo często pracuje z ekspertami i to jest chyba jego najtrudniejsze zadanie. Oto dlaczego:

  • eksperci posiadają wiedzę plemienną, którą nie chcą się dzielić, a to właśnie ona powinna znaleźć się w szkoleniu,
  • eksperci skoro już nimi są, wcale nie uważają ID za eksperta, a przecież on nim jest, tylko w innej działce,
  • eksperci mają swoją własną wizję tego jak szkolenie powinno wyglądać, jak działać i co przekazywać,
  • eksperci nie mają czasu.

Tworzenie planów szkoleniowych

ID nie tylko projektuje pojedyncze szkolenie. Często we współpracy z kadrami (działami HR), działami szkoleniowymi i managerami tworzy plany szkoleniowe, a dokładnie odpowiedzialny jest za dobranie odpowiednich metod rozwojowych do poddanych wcześniejszej analizie potrzeb szkoleniowych i zakresu tematycznego (wiedzy).
W tym miejscu projektant zderza się przeważnie z ograniczeniami budżetowymi i czasowymi, musi być trochę project managerem, trochę księgową, a z drugiej strony dbać o to, żeby uczący się mieli szansę odnieść edukacyjny sukces.

Projektowanie warstwy dydaktycznej

Tutaj zaczyna się rdzeń pracy szablonowego Instructional Designera, który został okrojony ze swoich kompetencji i wciąnięty w organizacyjną szufladkę. To znaczy tym się zajmuje jeśli ma trochę szczęścia i nie został zredukowany do training developera, bo tak też się zdarza. ID, jak sama nazwa wskazuje, projektuje. Zaczyna przeważnie na papierze, a kończy często spędzając noce przed Keynotem, lub Powerpointem, ewentualnie narzędziem do tworzenia makiet (np. Balsamiq) czy map myśli (CMap). Siedzi, chodzi, myśli jak przenieść cele na działania, które do nich doprowadzą. W przypadku szkoleń online tworzy nakietki, w przypadku gier, wymyśla zasady. Zależnie od wybranej metody dokładnie ją opisuje i sprawdza, początkowo sam na sobie, czy twór ma szanse na przeżycie i bycie skutecznym (Webinar #3: Ołówki w dłoń! Zaczynamy projektowanie szkoleń online.).

Wdrażanie strategii ewaluacji

Ostatni element na mojej liście obowiązków ID-ka to sprawdzenie, czy wdrożony plan szkoleniowy, czy pojedyncze szkolenie w ogóle ma sens. Sprawdzenie czy ktoś ze szkolenia skorzystał, jakie są wrażenia, wyniki, jak wdrożenie go wpłynęło na ludzi, organizację i cały biznes. Nie jest to łatwe zadanie i nie ogranicza się jedynie do wydrukowania tabeli z wynikami quizów. Najczęściej przychodzi tu z pomocą model ewaluacji Kirkpatricka.