Single Blog Title

This is a single blog caption
25
Cze

Jak określić czas trwania szkolenia?

Ile będzie trwało to szkolenie? Ile będzie kosztowała godzina szkolenia online? Czy uda się ten materiał zmieścić w godzinnym szkoleniu? Mam w projekcie zapisane 8 godzin szkolenia online – ile mam przygotować materiałów? Jeśli projektujesz, tworzysz albo sprzedajesz elearning takie pytania będą się pojawiać i nie jesteś w stanie ich uniknąć. Możesz próbować zasłaniać się różnymi metodologiami, interakcjami i tym, że to zależy. To jest bardzo dobre podejście, ale niestety bardzo nieodpowiada większości klientów.

Po co Ci czas szkolenia online?

Taka wiedza jest istotna z wielu powodów. Oczywiście w idealnym świecie szkolenie powinno być możliwie krótkie i zajmować jedynie tyle czasu ile potrzeba do osiągnięcia celów, ani sekundy dłużej i ani minuty krócej. Niestety z wielu przyczyn projektowych i organizacyjnych musisz myśleć o czasie także w innych kategoriach i jeśli dalszą częścią tego tekstu udowodnię Ci, że świat nie jest doskonały, to bardzo Cię przepraszam.

Z doświadczenia mogę powiedzieć, że najczęstsze powody to:

  1. masz ogarniczony budżet (zawsze)
  2. masz ograniczone zasoby (z reguły ludzi jest za mało)
  3. musisz oddać projekt na czas (serio?)
  4. szkolenie niemoże trwać dłużej niż x (bo tak i nie warto dociekać)

Pomnóż razy 2,2 i wiedz, że to ta galaktyka

Nie daj się namówić na dokładne określenie czasu szkolenia jeśli nie widziałeś materiałów źródłowych. Jedynym wyjątkiem są szkolenia, które do tej pory prowadził trener. Wtedy z grubsza mnożysz razy 2,2 i powinno być ok. Niestety ta estymacja jest tak zgrubna, że gdyby przełożyć ją na działania wojenne to snajper trafiałby ze stodoły w pole, ale z pola w stodołę już nie.

Mnożnik 2,2 może się jednak przydać kiedy konwertować na elearning chcemy wykłady, zajęcia szkolne, albo korepetycje. Poza tym jest jeszcze jeden ciekawy obszar, a mianowicie zgrubne szacunki wiedzy eksperckiej. Niestety super-specjaliści przeważnie mają kompletnie wyłożone na elearning i nie wiedzą z czym to się je, ale chcieliby (a) zarabiać na nim, (b) mieć w swoim portfolio elearning wspierający ich działalność. Wtedy po prostu pytamy ich ile czasu zajęłoby wyjaśnienie im jakiegoś tematu, mnożymy i mniej więcej wiemy w jakiej części galaktyki się znajdujemy.

8-5-50-1, czyli jak to zrobić dokładniej

Jeśli musi być dokładniej i w zasadzie nie wiemy jak się zabrać za określenie tego czasu warto przeanalizować szkolenia, które realizowaliśmy do tej pory. Im więcej udało się ich dostarczyć tym nasze dane będą bliższe rzeczywistości.

  • 8-9 tyś. słów scenariusza (storyboardu)
  • 5-5,5 tyś słów transkrypcji (voiceover)
  • 50-70 ekranów szkoleniowych (wiem, że liczenie ekranów to zło)
  • 1 godzina szkolenia online

Oczywistym powinno być, że zarówno pierwsza (2,2) jak i druga (8-5-50-1) metoda są jedynie szacunkowe. Niestety, jak w każdym biznesie musimy opierać się czasami na szacunkach i to właśnie one decydują czasami o tym ile szkolenia kosztują, kto je robi i czy można inaczej.

 

Podobało Ci się? Chcesz więcej?

Zostaw swój e-mail, bardzo chętnie przypomnę Ci o nowych treściach, a przy okazji dostaniesz e-booka o elearningu.

Poprzednie newslettery możesz znaleźć na stronie archiwum.

* indicates required