Single Blog Title

This is a single blog caption
8
Mar

10 Trendów w nauczaniu języków obcych online

Trochę intensywniej przyglądałem się ostatnio aplikacjom internetowym i mobilnym, które służą do nauki języków obcych. Z racji współpracy z różnymi szkołami językowymi, a czasem wydawnictwami wydawało mi się to wręcz konieczne.

Pierwsze spostrzeżenie to różnorodność formuł nauczania. Podróż przez różne formy nauczania języków obcych w internecie zaczyna się na płatnych kursach, pędzi przez publiczne fora i społeczności skupione wokół języków (livemocha.com), aplikacje mobilne, dedykowane serwisy, słowniki online (diki.pl) kończy gdzieś na uczeniu via Skype (paroli.pl).

Poniższa lista oparta jest głównie na moich własnych obserwacjach i stanowi raczej zaczyn dyskusji, do której zachęcam.

Moje subiektywne 10 trendów

  1. Różne sposoby na poprawienie immersji*, lub stworzenie dla niej okazji.
  2. Nauczanie nieświadome. Robię coś, co i tak zwykle robię, a przy okazji się uczę. (Vocabla)
  3. Nauczanie zaprogramowane, oparte o jakiś scenariusz lub możliwość podejmowania decyzji (Mi Vida Loca)
  4. Infografiki, diagramy, schematy.
  5. Zadania polegające na rozwiązywaniu problemów, a nie zapamiętywaniu.
  6. Youtube (Nauka języka arabskiego )
  7. Zaawansowane formy przekazywania informacji zwrotnej w aplikacjach uczących (ZebraZapps)
  8. Mobile (Aplikacje od British Council)
  9. Grywalizacja (Duolingo)
  10. Certyfikacja Online (TEFL Online)

Co to jest immersja? (za bilingual bialystok)

*)Immersja językowa, z ang. „immerse” = zanurzać się, stanowi jedną z metod pracy w placówkach dwujęzycznych dla dzieci. Polega ona na wprowadzeniu dziecka w świat języka obcego, bez wyjaśnień i tłumaczeń w języku ojczystym. Właśnie od takiego sposobu działania wzięła się nazwa metody – dzieci są zanurzane w języku obcym. Wbrew pozorom nie jest to sytuacja stresująca i nieprzyjemna dla dziecka, gdyż najmłodsi słuchacze poznają język intuicyjnie, obserwują uważnie otoczenie i sytuacje, których opis w danym języku przyjmują w sposób naturalny – obserwują i zapamiętują. Proces ten przebiega analogicznie jak poznawanie języka ojczystego. Ważne jest zatem, by nie oczekiwać od dziecka natychmiastowych postępów. Przyswojenie języka, ojczystego jak i obcego, wymaga czasu. Maluch, który ma stały kontakt z językiem obcym prędzej czy później rozpocznie proces komunikowania się za pomocą danego języka z otoczeniem. Co istotne, analogicznie jak przy poznawaniu języka ojczystego, będzie popełniał mnóstwo błędów, których nie należy usilnie poprawiać, trzeba jednak stale dostarczać prawidłowy wzorzec językowy.

Podobało Ci się? Chcesz więcej?

Zostaw swój e-mail, bardzo chętnie przypomnę Ci o nowych treściach, a przy okazji dostaniesz e-booka o elearningu.

Poprzednie newslettery możesz znaleźć na stronie archiwum.

* indicates required