NA SKRÓTY
Piotr Peszko
+48 605 570 195
ppeszko@gmail.com

Na eLearningu da się zarobić

Na eLearningu da się zarobić

22 stycznia 2013

Wydać 50.000 własnych złotówek na elearning nie jest łatwo. Zwłaszcza jeśli jest się małym przedsiębiorstwem w małym miasteczku, jest 2006 rok, a „życzliwi” pukają się w czoła. Okazuje się jednak, że ci sami ludzie po 6 latach zastanawiają się dlaczego tego nie zrobili.

Ostatnio dostałem sporo czasu i wróciłem do starych projektów i ludzi. Zadzwoniłem i oto czego się dowiedziałem. Projekt żyje, a to już coś. Ciągle ogranicza się do platformy moodle i tych samych kursów zrobionych w 30% za pomocą Adobe Captivate i w 70% za pomocą moodle. Przy udziale wszystkich pracowników małej szkoły językowej powstały 3 serie po 10 szkoleń, które odpowiadają poszczególnym ścieżkom nauczania języka angielskiego.

Miałem więc przyjemność stworzyć te 30 szkoleń. Była to niezła powtórka z angielskiego, ale też całkiem dobry biznes. Po raz pierwszy wystawiłem fakturę na prawie 50.000 zł, a w 2006 roku były to pieniądze, których nie mogłem sobie wyobrazić. Jednocześnie ze szkołą cały czas jestem w kontakcie, czasami cośprzy tym moodle-u podłubię, czasami coś poprawię. Generalnie pracy nie ma żadnej. Udało się zrobić samograj, a właściciel szkoły potrafił z elearningu zrobić atut i bardzo dobrze na nim zarabiać. Tak dobrze, że po 12 edycjach koszt pojedynczej lekcji to na dzisiaj 2zł brutto (wliczając hosting i pomoc techniczną).

KALENDARZSzkoleń

Biorąc pod uwagę, że ze szkoleń co roku korzysta średnio 120 osób (odsprzedawane są innym szkołom i lektorom dającym korepetycje), a każda lekcja sprzedawana jest po 10zł (300zł cały kurs) dało to właścicielowi ponad 166.000 zł. Nie chciało mi się w to wierzyć, ale liczby nie kłamią. Wydane 50.000zł wróciło się w ciągu 6 lat czterokrotnie generując ponad 210 tysięcy złotych przychodu.

Ciekawe jest to, że:

  • platforma i szkolenia są bardzo minimalistyczne w wyglądzie i działaniu,
  • aktualnie jedynym kosztem jest hosting, bo właściciel administruje platformą sam,
  • szkolenia online były i ciągle są przystawką dla właściwych lekcji,
  • działa model flipped-classroom, tylko w 2006 roku nikt tego tak nie nazywał,
  • szkolenia nie wymagają aktualizacji, bo nie są powiązane z żadnym podręcznikiem,
  • każdy z uczniów spędza na platformie w ciągu roku ponad 2,5 dnia.
PREZENTACJERobię

Jak to zrobić?

  1. Wzbudzić zainteresowanie i chęć sięgania po przygotowane materiały jednocześnie jasno określając oczekiwania na samym początku zajęć, tak żeby każdy uczący się wiedział dlaczego taka forma jest skuteczna i żeby wiedział czego może oczekiwać w ciągu całego roku, a także jak z tego skorzysta.
  2. Przygotować autorski materiał i podzielić go na bardzo małe części. Należy dążyć do tego, żeby najmniejsze części nie wymagały więcej niż 10 minut na realizację.
  3. Określić dokładne cele, które należy zrealizować w małych odstępach czasu.
  4. Często przypominać o konieczności zrobienia zadań, albo zapoznania się z materiałem.
  5. Wysyłać e-maile z przypomnieniami linkujące do określonych aktywności i zadań.
  6. Traktować uczestników indywidualnie.
  7. Nie wciskać im kitu.
Co ciekawe, osoba, czy firma, która dostarczy szkolenie, nie ma kompletnie żadnego wpływu na powodzenie projektu. Oczywiście może wpłynąć na jego porażkę, ale powodzenie zależy od osoby, która będzie wiedziała co ze szkoleniem zrobić.

Wszystkim więc, którzy planują zlecić tworzenie szkoleń online proponuje, zanim zaczną wydawać pieniądze, zastanowienie się:

  • jak zainteresować nimi swoich aktualnych klientów, jak przekonać ich, że warto wydać 10zł więcej,
  • jak nie pozostawić szkoleń i ludzi w próżni,
  • jak stworzyć szkolenia idealne, trwałe i proste.
""
1
Previous
Next
o-autorze
Piotr PESZKO

Urodziłem się w małym mieście na Podkarpaciu, tam po raz pierwszy zmuszono mnie tego, żeby zdobyć formalne wykształcenie, chociaż wolałem social learning, zbieranie puszek po napojach i przesiadywanie godzinami przed komputerem w poszukiwaniu szybszej metody na wczytanie gry z kasety do swojego Commodore 64.