Single Blog Title

This is a single blog caption
14
Lis

Projektowanie szkoleń online – wireframing

Wireframe’y (po polsku nazywane projektami szkieletowmi brrr) są bardzo popularne, ponieważ łatwo je przygotować np. na papierze, a w sposób obrazowy prezentują zleceniodawcom, czy współpracownikom nasz pomysł na projekt. 

Wireframe to oczywiście prototyp i udawanie funkcjonalności aplikacji czy kursu, po to, aby zastanowić się nad poszczególnymi funkcjami i projektem interakcji nim zlecimy grafikowi prace nad finalnym produktem.
Dla mnie osobiście projektowanie wireframe’ów od zawsze było sprawą naturalną z racji tego, że dość długo zajmowałem się projektowaniem stron internetowych kładąc nacisk najpierw na to co strona ma robić, a potem jak ma wyglądać.

Osobiście jestem ogromnym zwolennikiem wprowadzania wireframe’ów do każdego projektu, w którym zleceniodawca ma otrzymać wizualnie i interaktywnie zaawansowany projekt. Przechodząc do e-learningu wireframe’y są fantastycznym narzędziem, ponieważ jeszcze przed etapem tworzenia materiałów przez animatorów i specjalistów od Flasha pozwalają skupić się na najważniejszych elementach.

Dla osoby zajmującej się projektowaniem szkoleń online, niczym dziwnym nie jest proces, w którym od otrzymania briefu do rozpoczęcia pracy nad produktem mija bardzo niewiele czasu spędzanego na projektowaniu. bardzo często projektowanie jest w ogóle pomijane, a twórcy żyją nadzieją, że szkolenie będzie ok, albo co gorsze uważają się za nieomylnych ekspertów, którzy niczego nie muszą projektować. Nie mniej jednak moim zdaniem planowanie i projektowanie jest ważniejsze od samej realizacji i tylko właściwe umiejscowienie w czasie i budżecie etapów projektowania i planowania funkcjonalności może zapewnić sukces.

Od czego więc zacząć projektowanie wireframeów?
Oczywiście od kartki papieru i czegoś do pisania, a poza tym należy:

  1. Zacząć od środka kartki
  2. Umieścić tam podstawową i główną funkcjonalność,
  3. Nastepnie obudować ją koniecznymi elementami,

Jak ognia unikajmy przy tym:

  1. Używania kolorów
  2. Skupiania się na szczegółach
  3. Wymyślania tekstów
  4. Tworzenia grafiki

Taki projekt powinien oszczędzić nam sporo czasu i energii, oraz bardzo szybko udowodnić, czy faktycznie mamy pomysł na realizację pomysłu, cz nie. Zakładam, że pomysł mamy, więc jeśli mamy podstawowe zdolności plastyczne możemy projekt zeskanować i dodając komentarz przesłać klientowi, albo pokazać kolegom do przedyskutowania (może faktycznie lepiej komuś przed wysłaniem to pokazać).

Co jeśli nie mamy zdolności plastycznych? Nic się nie dzieje! Oczywiście istnieje już cała seria programów specjalnie przeznaczonych do prototypowania, a wiele programów graficznych można do tego wykorzystać.
Po pierwsze lista dedykowanych, które mogę polecić:

  1. Kartka i ołówek
  2. Axure,
  3. Omnigraffle
  4. Balsamiq

Mnóstwo inspirujących przykładów znajdziesz tutaj:http://wireframes.tumblr.com/

 

zdjęcie: LicenseAttributionNoncommercialNo Derivative Works Some rights reserved by Simon Collison

Leave a Reply