Single Blog Title

This is a single blog caption
14
Lis

Generation Mobile 2013 i mLearning – NoNoobs.pl

Dariusz Sokołowski, konferencyjny automat zafascynowany tym jak nowoczesne technologie wpływają na biznes, odpowiada na pytania związane z mobilną edukacją i podpowiada na jakie trendy zwrócić szczególną uwagę.

Kim jesteś?

Jestem współzałożycielem NoNoobs.pl S.A.. Wcześnie pracowałem głównie w wydawnictwach takich jak Agora, International Data Group Poland S.A. czy CD Projekt. Zaczynałem od działań redakcyjnych (Computer Studio, Gry Komputerowe, Cyber, Internet Standard) potem działania związane z biznesem i biznes developmentem, dalej również konferencje i Raporty Specjalne. Wszystko tematycznie związane z biznesem internetowym, mobilnym oraz growym, a jednocześnie są to moje osobiste zainteresowania. Interesuję się też science-fiction (praktycznie od dziecka, byłem wieloletnim członkiem klubu miłośników fantastyki SFAN w Warszawie) oraz grami (mam niezłą postać w World of Warcraft, ale jakoś nie mogłem zostać live quest-giverem dla Blizzarda ;)

Już po raz drugi organizujesz konferencję o technologicznej mobillości. Po co?

Mobilność, urządzenia mobilne dramatycznie zmieniają obraz komunikacji czy dostępu do informacji. Pojawiła się wreszcie wczesna wersja urządzenia, które znaliśmy jedynie z filmów i książek science-fiction. Smartfon to urządzenie do komunikacji, płatności, pozyskiwania informacji, robienia zdjęć czy filmów, nauki, nawigacji oraz miliona innych funkcji. Ba, w poprzedniej edycji konferencji zrobiliśmy duże badanie konsumenckie wspólnie z Polskimi Badaniami Internetu dotyczące rynku mobilnego.

Zadaliśmy kilka kontrowersyjnych pytań, takich jak korzystanie z tych urządzeń w domu przy obiedzie, podczas mszy, w kinie czy teatrze oraz podczas… seksu. Co się okazuje? W każdym w tych miejsc lub czynności korzystamy z takich urządzeń! Pytaliśmy też czy pożyczamy komuś telefon lub czy wracamy po niego jeśli zapomnimy do zabrać. Z tego pytania wyszło nam, że smartfon jest obecnie najbardziej osobistym urządzeniem w historii ludzkości! Mamy go zawsze ze sobą, nie pożyczamy nikomu,
jest niezwykle uniwersalny.

Wracając do Generation Mobile to ze względu na bardzo szeroki zakres tych zmian praktycznie każda firma musi dostosować się do nowej rzeczywistości i w swoich działaniach uwzględniać rosnący dynamicznie rynek mobilny. Firmy, organizacje, uczelnie, projekty rządowe – każdy musi nauczyć się działań w odpowiedni sposób, a rynek jest niezwykle szeroki, mocno posegmentowany, pełen różnych nisz. Takie konferencje jak Generation Mobile 2013 mają ułatwić polskiemu biznesowi działania w tym dynamicznym środowisku, pokazywać najlepsze rynkowe praktyki, dostarczać realnej wiedzy przez zapraszanie światowych ekspertów oraz produkcje dedykowanych badań.

A Grzegorz Marczak i jego Antyweb potrzebny Ci jest bo… ? 

Grzesiek prowadzi Antyweba (i nie tylko) niezwykle dynamicznie, ma ogromną wiedzę na temat rynku mobilnego oraz ma duże grono czytelników odpowiadających za różne aspekty mobilnego biznesu. Nasza współpraca wynikła dość naturalnie i jest z sukcesem kontunuuowana. Współpracujemy przede wszystkim na polu merytorycznym oraz biznesowym. Jesteśmy z niej bardzo zadowoleni, dzięki temu, że to jest nasz wspólny projekt, Generation Mobile jest już tak dobrze rospoznawalny rynkowo.

No dobra, z drażliwych pytań to tyle. Jak zapatrujesz się na edukację z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. Niekótrzy się strasznie na to napalili, a Ty?

Tak – uważam, że mobilna edukacja to niezwykle ważny element w całym systemie. Od prostego wykorzystania typu aplikacyjnego do nauki konkretnych tematów, po cały proces edukacji, rekrutacji czy integracji. Edukuje się już nowe pokolenie, dla którego te urządzenia są naturalnym odbiornikiem informacji, znacznie bardziej naturalnym niż komputer. Urządzenia mogą wspierać zdalną edukację, biznesowy rapid learning czy być częścią blended learningu.
Mogą wspierać nauczanie, dostarczać informacji o wynikach, łączyć grupy o podobnych zainteresowaniach, umożliwiać komunikację w rozproszonym systemie edukacji. Sądzę, że przed nami całe lata rozwoju w edukacji, a prawdziwe edukacyjne, mobilne bomby dopiero przed nami :)

Ja ostatnio czuję trend, który udowadnia owczy pęd w kierunku edukacyjnej mobilności, czasami wręcz wymuszony, czy to nie jest tak, że: Wszyscy mają Mambę, mam i ja?

Cóż tak już jest z trendami, jednak w tym wypadku ma to bardzo solidne podstawy moim zdaniem. Jest to tanie, szybkie, nowoczesne, a pokolenie Y czy Z mają korzystanie w tych urządzeń we krwi. Na Gicie 2012 (konferencja Game Industry Trends) mieliśmy bardzo ciekawą prezentację dr Michała Mochockiego z Instytut Neofilologii i Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, dotycząca gamifikacji szkolnictwa wyższego. Trend gamifikacyjny łączy się trochę z mobilnym, ponieważ bardzo ważny jest tu real time feedback czy możliwość nauki w nietypowych miejscach (np. historycznych) nietypowymi metodami (np. LARPy) wspierana dodatkowym informacjami z urządzeń mobilnych (np. z AR). To niesie zupełnie nową jakość w nauczaniu. 

Wróćmy do Twojej firmy. Organizujesz też konferencję poświęconą trendom w nowoczesnej edukacji, czy nie myślałeś, żeby je połączyć?

Myślałem o tym, jednak sądzę, że temat nowoczesnych metod w edukacji jest zbyt obszerny, żeby mógł się zmieścić, nawet w dłuższym bloku Generation Mobile 2013. Dodatkowo program, który przygotowujemy jest mocno nakierowany na biznes więc przy takim połączeniu dwie grupy byłyby wyłączone z części konferencji. Wolimy więc zrobić dwa osobne eventy :)

Widząc tematy organizowanych konferencji ewidentnie śledzisz aktualne trendy. Na co warto w tej chwili zwracać szczególną uwagę, a na co jeszcze w Polsce za wcześnie?

Zdecydowanie według mnie należy zwrócić uwagę na social enterprise, gamifikację oraz marketing cloud. Te trendy już są widoczne jest jeszcze czas na zajęcie dobrych pozycji. Niestety na powszechne zastosowanie wiele trendów na przykład wykorzystnia augmented reality, video searcha czy speech-2-speech translation jeszcze trochę poczekamy. Warto śledzić jednak najbardziej obiecujące trendy, nawet te, które nie są powszechnie stosowane ponieważ strategię, która ma dać przewagę konkurencyjną buduje się przez długie lata.

Podobało Ci się? Chcesz więcej?

Zostaw swój e-mail, bardzo chętnie przypomnę Ci o nowych treściach, a przy okazji dostaniesz e-booka o elearningu.

Poprzednie newslettery możesz znaleźć na stronie archiwum.

* indicates required