Single Blog Title

This is a single blog caption
7
Lis

Paroli – Jak uczyć języków obcych przez internet?

Z Łukaszem Tyczkowskim właścicielem internetowej szkoły języków obcych, o tym jak się ich uczy przez internet, dlaczego to ma sens i co sprawia, że niemiecki kocha prawie tak bardzo jak swoją żonę.

Kim jesteś?

OMG! Na tego typu pytania chyba nie dam rady nigdy w pełni odpowiedzieć. Mój życiorys zawodowy bez problemu znajdziesz w sieci, więc ten element pominę i skupię się na sferze, której nie da się tak łatwo ująć w jakieś ramy.

Wenn es um E-Learning geht, bin ich ein echter Freak.

Tak określiłbym najkrócej swoje zamiłowanie do zdalnego nauczania i tym samym do swojego zawodu. Ogólnie uwielbiam pracę nauczyciela, ale nie lubię pracy w szkole państwowej, wolę własne i indywidualnie dostosowane programy nauczania i uczniów, którzy przychodzą do mnie z konkretnymi potrzebami i nieraz z silną motywacją do nauki, a nie osoby, dla których karą jest udział w lekcji.

Jestem też blogerem. Od stycznia 2010 roku piszę o języku niemieckim, udostępniam materiały do nauki, opracowuję proste ćwiczenia interaktywne, daję wskazówki i pomagam ludziom w stawianiu pierwszych, ale też tych dalszych kroków. Staram się zarażać innych swoją pasją i robię to całkiem sprawnie.

Prowadzisz szkołę językową Paroli, ale z tego co wiem to nie jest taka zwykła szkoła językowa. Co w niej magicznego?

Lektorzy. To kadra Paroli sprawia, że lekcje są ciekawe, że uczniom chce się uczyć niemieckiego, angielskiego czy francuskiego, nawet wtedy, gdy wcześniej było to tylko ich obowiązkiem. To lektorzy motywują kursantów i dają im powera, którego nieraz brakuje w szkołach czy na innych kursach językowych, cierpliwie podchodzą do sprawy i dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu potrafią odnaleźć się tak naprawdę na każdej lekcji, z dowolną osobą, w dowolnym wieku i na dowolnym poziomie zaawansowania.

Na pewno pomagają w tym wszystkim też wykorzystywane narzędzia, ale one tworzą raczej tło lekcji i równie dobrze możemy z nich zrezygnować, jeżeli kursant stwierdzi, że woli naukę bardziej tradycyjną, czyli bez tych wszystkich wodotrysków w postaci wirtualnej klasy czy różnych ćwiczeń interaktywnych.

Czy wszystkiego można nauczyć przez internet? 

 Języków na pewno. Nie wiem natomiast, jak to wygląda z innymi dziedzinami. Kursy językowe online są prowadzone w Paroli w taki sposób, aby uwzględniały szkolenie i rozwijanie wszystkich sprawności, czyli tych receptywnych (czytanie i słuchanie) oraz produktywnych (mówienie i pisanie).

Wirtualna lekcja nie odbiega tak naprawdę zbytnio od lekcji tradycyjnej, poza jednym: nie odbywa się w realu. Pracujemy na podobnych materiałach, robimy podobne ćwiczenia i prace domowe, więc efektywność kursu online na pewno nie jest niższa. Powiem więcej, jest nieraz wyższa, bo uczeń musi się cały czas koncentrować i reagować w określonych sytuacjach na lekcji. Nie ma tutaj momentów “wyłączenia”, nawet praca własna kursanta jest na bieżąco kontrolowana, bo wszystko widoczne jest na monitorze lektora w czasie rzeczywistym. To wszystko pozwala na maksymalne wykorzystanie czasu i przekłada się na osiąganie dobrych wyników w stosunkowo krótkim czasie.

A co jest specyficznego w nauczaniu online?

Miejsce nauki. Przyswajamy wiedzę w otoczeniu, które jest nam najbliższe, w którym czujemy się pewnie. Takim miejscem jest bez wątpienia dom. Przykładowo niektórzy moi uczniowie “stawiają się” na lekcji z kuchni, gotując przy tym obiad czy przygotowując kawę lub herbatę. Nauka jest dla nich wtedy czymś równie naturalnym i oczywistym jak włączenie czajnika czy przewrócenie kotleta na drugą stronę.

Jak się przygotować do uczenia przez internet?

Ogarnąć sprawy techniczne. Lektor musi czuć się pewnie ze swoim narzędziem pracy, powinien potrafić rozwiązywać przynajmniej podstawowe problemy z oprogramowaniem czy sprzętem, musi biegle poruszać się po sieci i biegle wyszukiwać interesujące go lub uczniów informacje. To lektor musi być o krok przed uczniem, a nie odwrotnie, co niestety spotyka się teraz często w szkołach tradycyjnych. Uczniowie w określonym wieku nie znają zupełnie świata bez komputerów i internetu, bycie online jest dla nich rzeczą oczywistą. Tak samo musi się też czuć lektor, który zamierza prowadzić swoje lekcje przez internet.

Jakie narzędzia mógłbyś polecić i od czego zacząć?

Nie mogę jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, bo nie ma narzędzi uniwersalnych. Z drugiej strony jest ich tak wiele, że wybór jednego, idealnego graniczy z cudem. Proponowałbym początkującym naukę na własnych błędach, sam tak do wszystkiego doszedłem. Szukałem, testowałem, popełniałem błędy i wyciągałem wnioski. Nie miałem nauczyciela, który od razu podał mi złoty środek i najlepsze metody pracy. Do tego trzeba moim zdaniem dojść własnymi siłami.

Zacząć można od Skype, później dodajemy jakiś program do spotkań online (np. WebEx). Idealnie sprawdzają się też Dokumenty Google i wszelkiego rodzaju usługi trzymania plików w chmurze (np. Dropbox).

Czy każdy może nauczać w taki sposób?

Wątpię. Nie każdy nadaje się na nauczyciela online, bo nie każdy będzie potrafił w ten właśnie sposób przekazywać wiedzę. Niestety, ale prawdą jest, że większość starszego pokolenia nauczycieli zupełnie nie odnajdzie się w tej roli. Powód jest prosty: są o krok za swoimi uczniami, jeżeli chodzi o sprawy techniczne (patrz dwie odpowiedzi wyżej). Inną kwestią jest miejsce pracy. Ja np. “lektorzę” z domu, a nie każdy chce przez 24 godziny przebywać w miejscu pracy.

Mi to akurat nie przeszkadza. Muszę też podkreślić konieczność dobrej organizacji pracy własnej. Trzeba trzymać się określonego harmonogramu dnia, ponieważ praca tego typu nie daje się ująć w tradycyjne ramy czasowe. Lekcje mogą zaczynać się o 8 rano, a kończyć o 21 lub też później. Nie oznacza to oczywiście, że cały ten czas prowadzi się zajęcia, ale dzień jest “rozbity” i trzeba bardzo dobrze zaplanować sobie czas w przerwach, aby nie utknąć tylko w obowiązkach zawodowych.

Na koniec prosiłbym Cię o 3 najważniejsze kroki tego, żeby zacząć nauczać języka obcego przez internet.

  1. Wyślij swoje CV do Paroli.
  2. Przejdź darmowe szkolenie.
  3. Nauczaj

Łukasz Tyczkowski

Właściciel Szkoły PAROLI i lektor języka niemieckiego. Pozytywnie zakręcony pasjonat nauczania i wykorzystania nowych technologii w edukacji. Zakochany w niemieckim prawie tak mocno, jak w swojej żonie ;-)

Podobało Ci się? Chcesz więcej?

Zostaw swój e-mail, bardzo chętnie przypomnę Ci o nowych treściach, a przy okazji dostaniesz e-booka o elearningu.

Poprzednie newslettery możesz znaleźć na stronie archiwum.

* indicates required