Single Blog Title

This is a single blog caption
25
Kwi

Ile czasu zajmuje tworzenie e-learningu?

Niektórzy nie odpowiadają na e-maile zaczynające się od „Witam”. Ja mam wielkie opory z odpisywaniem na wiadomości zaczynające się od „Jak długo zajmie Państwu stworzenie szkolenia elearningowego?„. Przychodzi mi wtedy na myśl pytanie, które mam ochotę wysłać w odpowiedzi, a mianowicie: „A jak długi jest sznurek?”. Taka odpowiedź raczej nadawcy nie pomoże. Zacząłem się więc zastanawiać jak podejść do tego tematu, żebym mógł sprytnie odesłać wszystkich chętnych do tego tekstu i nie musieć się za każdym razem zmóżdżać na mądrą odpowiedź.

Wersja dla leniwych 
Z mojego doświadczenia wynika, że w miarę typowe szkolenie, na przykład z BHP, albo innych przepisów korporacyjnych, trwające 30 minut, lub seria kilkunastu screencastów (15 minut w sumie) to mniej więcej 3 miesiące produkcji.

Co wpływa na czas realizacji? 
Oczywiście podany czas to pewne uśrednienie i także specyfika projektów, przy których mam okazję pracować, bo na czas tworzenia szkoleń bezpośreni wpływ mają:

  • Jakość projektu/scenariusza szkolenia.
  • Ilość elementów interaktywnych, symulacji, testów, animacji.
  • Doświadczenie twórcy szkoleń w określonym temacie.
  • Doświadczenie twórcy szkoleń we współpracy z Tobą.
  • Aktualne obłożenie projektowe.
  • Doświadczenie klienta we współpracy/komunikacji z twórcami szkoleń.
  • Czas zatwierdzania poszczególnych etapów produkcji.
  • Czas testowania.
  • Ilość poprawek.
  • Doświadczenie przy wdrażaniu szkolenia i zarządzaniu im poprzez LMS.

Niestety jest tego sporo, ale w typowej sytuacji developer, albo osoba, z którą się kontaktujesz powinna przestawić dokładny plan projektu, w którym zaznaczone będą poszczególne etapy i momenty, w których to właśnie Ty odpowiadasz za czas trwania całości.

Kamienie milowe 
Typowo w czasie tworzenia szkoleń pojawiają się nastąpujące kamienie milowe występujące po realizacji kolejnych zadań. W procentach podany jest przykładowy postęp realizacji projektu.

  1. Uzgodnienie wymagań i planu projektu (5%)
  2. Zakończenie prac nad scenariuszem (40%)
  3. Zakończenie prac nad szkoleniem (40%)
  4. Zakończenie testów i zgłoszenie poporawek (5%)
  5. Wdrożenie poprawek (5%)
  6. Zakończenie projektu i umieszczenie kursu w LMS-ie (5%)

Po każdym z etapów powinna nastąpić jego akceptacja i przejście do kolejnego etapu. Niestety bardzo często okazuje się, że etapy się na siebie nakładają, bo klient chciałby pierwsze elementy szkolenia jak najszybciej. Później okazuje się, że oczekiwanie na akceptację trwa, bo brakuje pełnego obrazu działań. Kończy się to tym, że frustracja narasta, a prace nie postępują. Warto więc już na początku umówić się na cykle komunikacji i według nich zbudować plan projektu. Dobry ustaleniem jest, że informacja zwrotna powinna pojawiać się w przedziale 3-5 dni roboczych, chyba że w projekt zaangażowanych jest bardzo dużo osób, wtedy czas ten można zwiększyć.

Zdjęcie: Some rights reserved by M I S C H E L L E