Single Blog Title

This is a single blog caption
11
Sty

Jak wybrać narzędzie do webinarów?

Jeśli stwierdziliście, że chcecie włączyć webinary, szkolenia online czy po prostu spotkania z zespołem przez Internet do swojej działalności biznesowej, czas rozejrzeć się za odpowiednim programem.
Rynek jest pełen mniej lub bardziej znanych rozwiązań, opartych o różne technologie. Jak wybrać takie, który będzie dopasowane do naszych potrzeb, a przy okazji nie będzie kosztowało tyle, że przestanie się opłacać? Garść wskazówek na początek.

Przede wszystkim określ swoje potrzeby, czyli zastanów się nad następującymi kwestiami:

1. Ile osób potencjalnie będzie brało udział w Twoich spotkaniach?

Większość dostępnych na rynku rozwiązań proponuje podział na produkty dostosowane do niezbyt licznych spotkań online oraz dużych konferencji, na które można zaprosić nawet 1000 osób.
Od ilości użytkowników zależy też oczywiście opłata za abonament, więc warto wybrać taki, w którym nie trzeba będzie płacić niepotrzebnie za “puste wirtualne krzesła” na widowni.

 
2. Jaki charakter będą miały Twoje wydarzenia? 

Czy będą to spotkania zespołu czy webinary, wideokonferencje z klientami czy może szkolenia dla wielu osób? To ważne nie tylko z punktu widzenia ilości uczestników, ale też przydatnych funkcjonalności oraz możliwości zarządzania uprawnieniami prowadzących i uczestników. Rozwiązania przeznaczone do mniejszych spotkań są z reguły bardziej nastawione na współpracę uczestników i pozwalają wszystkim na równi korzystać z możliwości spotkania.

Pakiety do konferencji i webinarów z kolei działają bardziej na zasadzie wykładów czy szkoleń, gdzie maksymalnie kilka osób ma uprawnienia prowadzącego, a reszta stanowi audytorium, którym “zarządza” prowadzący (zezwalając na przykład na zabranie głosu etc.).

3. Gdzie będziesz korzystać z oprogramowania?
To przede wszystkim pytanie o to, czy chcesz instalować sobie oprogramowanie na jednym komputerze, z którego będziesz zawsze korzystał podczas spotkań, czy wolisz korzystać z rozwiązania opartego tylko i wyłącznie na przeglądarce internetowej. W tym drugim przypadku, zarówno Ty, jak i uczestnicy Twoich spotkań, będziecie mogli korzystać z dobrodziejstw spotkań online z dowolnego komputera i w dowolnym miejscu na Ziemi – pod jednym koniecznym warunkiem dostępu do Internetu.W większości tego typu platform istnieje jeszcze opcja “wdzwaniania się” na spotkanie za pomocą łącza telefonicznego, ale jeśli nie masz dostępu do Internetu, będziesz mógł jedynie korzystać z połączenia głosowego.

4. Czy oczekujesz, że ktoś pomoże Ci w razie problemów?
Jednym słowem – czy dostępna jest obsługa klienta – i jak prężna? Czy jeśli napotkasz na problem techniczny podczas spotkania, będziesz mógł szybko uzyskać pomoc? (na szczęście w dobie mediów społecznościowych dosyć łatwo to sprawdzić)

5. Ile jesteś w stanie zapłacić?
Abonament z reguły zależy od maksymalnej ilości użytkowników, są też serwisy które pobierają opłaty za każdego kolejnego użytkownika. Warto pamiętać, że jeśli wybierzesz usługę darmową, oprócz ograniczonych funkcjonalności czy dostępnej liczby użytkowników, możesz nie mieć dostępu np. do dodatkowej obsługi klienta. W skrócie więc, pierwszy wybór to: spotkanie czy webinar?

6. Nie wiesz jeszcze, czego chcesz? 
Od tego są konta testowe. Warto zwrócić uwagę na to, czy serwis ma możliwość założenia konta próbnego i sprawdzenia możliwości usługi. Tu też trzeba pamiętać o kilku rzeczach:
  • Czy darmowe konto zapewnia dostęp do wszystkich funkcjonalności?
  • Jakie ma ograniczenia? Z reguły jest to ograniczona ilość uczestników lub okrojona wersja pewnych funkcjonalności.
  • Co dzieje się po wygaśnięciu konta testowego?
  • Czy wystarczy, że nie zakupisz konta płatnego, czy musisz dokonać rezygnacji, bo inaczej z Twojej karty automatycznie zostanie potrącony abonament za pierwszy miesiąc?

Najbezpieczniejszym rozwiązaniem wydaje się korzystanie z serwisu, w którym do założenia konta nie jest potrzebna karta kredytowa. Wtedy spokojnie możesz skorzystać z darmowego okresu i nie przejmować się o ewentualne “niespodziewane” płatności po jego wygaśnięciu.

W wyborze mogą również pomóc rankingi platform na stronach specjalizujących się w narzędziach tego typu, takich, jak np. http://www.webconferencing-test.com/en/webconference_home.html.

Jeśli (mniej więcej) wiesz już, czego potrzebujesz, czas zagłębić się w szczegóły – czyli w przydatne funkcjonalności. Ale o tym następnym razem.

zdjęcie: B Tal

Karolina Stefanowicz
Specjalista do spraw mediów społecznościowych w firmie Implix, która jest właścicielem ClickMeeting, multimedialnej platformy do spotkań online, wideokonferencji i webinarów. Z klientami platformy rozmawia na Facebooku i Twitterze, a na blogu ClickMeeting pisze zarówno o nowościach w produkcie jak i sposobach wykorzystania webinarów i spotkań online w biznesie i edukacji.

Podobało Ci się? Chcesz więcej?

Zostaw swój e-mail, bardzo chętnie przypomnę Ci o nowych treściach, a przy okazji dostaniesz e-booka o elearningu.

Poprzednie newslettery możesz znaleźć na stronie archiwum.

* indicates required