Single Blog Title

This is a single blog caption
10
Sty

E-czytnik dla każdego ucznia!

Już kilka tygodni minęło od debaty o e-podręcznikach. Chciałbym wierzyć, że w tym czasie w zaciszu ministerialnych gabinetów wre praca, mająca zmaterializować szumne zapowiedzi wygłaszane podczas owej debaty.
Będąc jednak człowiekiem małej wiary, chciałbym poinformować  urzędników ministerstw różnych, że zamiast wyważać otwarte drzwi, warto skorzystać z doświadczeń tych, którzy nie czekając na ministerialna łaskę, słowa wprowadzili w czyn.

A jednak można! 
24 października 2011r. w Ostrowie Wielkopolskim został oficjalnie zainaugurowany największy w Polsce pilotażowy program dotyczący wykorzystania w nauczaniu zdigitalizowanych wersji podręczników – e-booków. Projekt powstał przy współpracy trzech zewnętrznych partnerów: Wydawcy podręczników MAC Edukacja, który zapewnił zdigitalizowane wersje podręczników: „Przygoda z czytaniem”(j.polski), „Nie tylko wynik” (matematyka), „W tym cała sztuka” (plastyka) oraz „Muzyczny świat”(muzyka), spółki Mobile Box, która zapewniła czytniki oraz spółki Polkomtel, która zapewniła łączność. W projekcie bierze udział 645 uczniów klas pierwszych, uczęszczających do 4 gimnazjów z Ostrowa Wielkopolskiego. 
Ponadto w realizacji projektu, trwającego do końca roku szkolnego 2011/2012 bierze udział 40 nauczycieli. 



E- tornister w praktyce

To pierwszy w kraju tak kompleksowy program z wykorzystaniem e-podręczników. Po raz pierwszy, nie czekając na realizację mglistych ministerialnych projektów, w Ostrowie Wielkopolskim wszyscy uczniowie pierwszych klas gimnazjum mają indywidualne e-tornistry. Zamiast kilkunastokilogramowych plecaków młodzież nosi niewielki tablet i odciąża kręgosłup. 
Uczniowie zostali wyposażeni w czytnik książek elektronicznych, a konkretnie model Onyx BOOX z modułem 3G. Każde z tych urządzeń ma wgrane podręczniki z języka polskiego, matematyki, muzyki, plastyki. Czytnik posiada także  dostęp do Internetu, ale serwer ogranicza jego swobodny dostęp, gdyż  uczniowie mogą przeglądać strony Wikipedii w języku polskim i angielskim. Urządzenie jest lekkie i celowo pozbawione elektronicznych „bajerów”, bo ma służyć do nauki, a nie do zabawy. Stąd czarno-biały, ale za to bardzo długo działający na jednym ładowaniu, wyświetlacz. Ponadto w czytniku uczniowie nie mogą  samowolnie wprowadzać dodatkowych treści. Urządzenia są także indywidualnie kodowane, a każdy kod przypisany jest do danego ucznia. Dzięki temu po zakończeniu projektu będzie można określić z jakich materiałów i z jaką częstotliwością korzystali uczniowie. 
Jedna jaskółka…
Początki nigdy nie są łatwe, ale w przypadku Ostrowa Wielkopolskiego niemożliwe stało się możliwe. Bez zapowiedzi, debat, pomysłów rzucanych na wiatr. Bardzo się cieszę, że dzięki mądrości i zaangażowaniu autorów pomysłu uczniowie mogą korzystać z nowych technologii w nauczaniu.
Jednocześnie z  wielką niecierpliwością będę oczekiwał wyników podsumowujących ten nowatorski projekt. Myślę, że warto będzie wykorzystać wnioski przy wdrażaniu kolejnych projektów.

zdjęcie: charamelody

Podobało Ci się? Chcesz więcej?

Zostaw swój e-mail, bardzo chętnie przypomnę Ci o nowych treściach, a przy okazji dostaniesz e-booka o elearningu.

Poprzednie newslettery możesz znaleźć na stronie archiwum.

* indicates required