NA SKRÓTY
Piotr Peszko
+48 605 570 195
ppeszko@gmail.com

Sztuka Prezentacji, czyli wystąpienia publiczne by Steve Jobs. Część 1

Sztuka Prezentacji, czyli wystąpienia publiczne by Steve Jobs. Część 1

17 października 2011

Nie ukrywam, że od dawna jestem wielkim fanem wystąpień S.Jobsa. Mój podziw wynika też z tego, że sam prowadzę zajęcia z dorosłymi więc z zawodową zazdrością podpatrywałem jak czarował publiczność.
Z wielką więc niecierpliwością czekałem na książkę Carmine Gallo:Steve Jobs- sztuka prezentacji, Jak świetnie wypaść przed każdą publicznością”, wydaną przez wydawnictwo ZNAK literatura nova.
Przystępując do czytania, chciałem dowiedzieć się, co jest sekretem sukcesu Steva, a zarazem poznać techniki, które stosowane podczas prezentacji porywają publiczność.

„Stevostąpienie”
„Jobs potrafi wziąć coś, co uchodzi za nudne- jak na przykład kawałek elektroniki – i opakować ten nudny przedmiot w dramatyczną i przekonującą historię”. To dlatego prezentacje wygłaszane przez Steva miały znamiona wielkiego teatralnego spektaklu. Aby osiągnąć sukces, należy zadbać o każdy szczegół, dlatego: układał elokwentne nagłówki, tworzył slajdy, robił próbne pokazy, a nawet dbał o odpowiednie ustawienia świateł!! Gwarancją sukcesu prezentacji jest też jego zdaniem opracowanie jej szkicu na papierze. Bez komputera, bez powerpointa – z ołówkiem w ręku, sam na sam z kartką papieru. Ale do pełnego sukcesu potrzeba jeszcze czasu na przemyślenia: na jeżeli chcemy wygłosić godzinną prezentację, składającą się z 30 slajdów, powinniśmy przeznaczyć 90 godzin na jej przygotowanie!

Dziewięć filarów znakomitej prezentacji:

Filar 1. NAGŁÓWEK
Nie powinien liczyć więcej niż 140 znaków, gdyż tylko wtedy będzie łatwy do zapamiętania przez widownię. Czerpiąc z Mistrza, warto zapamiętać słowa, które Jobs wygłosił prezentując nowego iPhone’a: „Dziś Apple na nowo wynalazł telefon”.

Filar 2. DEKLARACJA EMOCJONALNEGO ZAANGAŻOWANIA
Dzielenie się emocjami jest sprawą bardzo trudną, ale niezwykle pożądana przez słuchaczy. Przygotowując się do wystąpienia poświęćmy trochę czasu na zbudowanie odpowiedniego ładunku emocjonalnego, aby w czasie wystąpienia podzielić się nim ze słuchaczami.

Filar 3. TRZY GŁOWNE MYŚLI
Zastanów się, jakie trzy najważniejsze informacje chcesz przekazać swoim słuchaczom. Warto poważnie się nad tym zastanowić, gdyż będą to rzeczy, które nas słuchacz przypomni sobie bez zaglądania do notatek z wykładu.

Filar 4. METAFORY I ANALOGIE
Metafora (gr. μεταφορά), to inaczej przenośnia, czyli językowy środek stylistyczny, w którym obce znaczeniowo wyrazy są ze sobą składniowo zestawione, tworząc związek frazeologiczny o innym znaczeniu niż dosłowny sens wyrazów.
Niezastąpiony Jobs w jednym z wywiadów powiedział: „ Komputer jest moim zdaniem jednym z najbardziej niezwykłych narzędzi, jakie kiedykolwiek wynaleziono. Dla naszych umysłów to odpowiednik roweru.”
Z kolei analogia, to nalogia (gr. αναλογια – odpowiedniość, podobieństwo), to orzekanie o pewnych cechach omawianego przedmiotu (rzeczy, osoby, pojęcia itp.) na zasadzie jego podobieństwa do innego przedmiotu.
Warto przytoczyć słowa wypowiedziane przez Jobsa w wywiadzie dla „Wall Street Journal”, gdzie powiedział, że słyszał od wielu osób, że ich ulubionym aplikacją na Windowsa jest iTunes. Posługując się właśnie analogią rzekł: „ To jak dać zesłanemu do piekła szklankę zimnej wody”.

Filar 5. DEMONSTRACJE
Jeśli tylko o czym masz mówić, da się zademonstrować- zrób to! Zamiast zanudzać swoich słuchaczy opowieściami- zobrazuj je! Zamiast pokazywać slajd po slajdzie- pokaż jak coś działa!

Filar 6. PARTNERZY
Jeśli tylko możesz- zapraszaj na scenę osoby, obecność których może przyczynić się do sukcesu Twojego wystąpienia.

Filar 7. OPINIE KLIENTÓW I REKOMENDACJE OSÓB TRZECICH
Słuchacze chcą usłyszeć, że to o czym mówisz, ma poparcie również innych osób, potwierdzających, że twoje tezy są słuszne. Uczyń zatem opinie wygłaszane przez ważne dla Ciebie osoby częścią swojego wystąpienia. Lub idąc nawet krok dalej- zaproś je na scenę, aby mogły wystąpić razem z Tobą.

Filar 8. KLIPY WIDEO
Używaj tego narzędzia jak często tylko możesz! Wykorzystanie go, nie tylko uatrakcyjni Twoja prezentację, ale przede wszystkim wyróżni ją z szeregu innych! Pamiętaj jednak o pułapkach- klipy wideo nie powinny być dłuższe niż 2 minuty, gdyż publiczność nie będzie w stanie po tym czasie skupić uwagi na prezentowanym filmie, a Ty osiągniesz efekt odwrotny do zamierzonego.

Filar 9. FLIPCHARTY, REKWIZYTY, PREZENTACJA TYPU „ZADEMONSTRUJ I OMÓW”
Nie popełniaj błędu większości prezenterów, którzy koncentrują się tylko na wykonaniu prezentacji. Jeśli tylko możesz- przynieś coś, co wzmocni Twój przekaz!
Pamiętaj!!! TO NIE SLAJDY OPOWIADAJĄ HISTORIĘ, TYLKO MY!! Slajdy stanowią zaledwie uzupełnienie naszej opowieści.

Życząc Wam przyjemnej lektury, ja z wielką przyjemnością wracam do książki. Z całą pewnością jeszcze Wam o niej opowiem!

""
1
Previous
Next
o-autorze
Piotr PESZKO

Urodziłem się w małym mieście na Podkarpaciu, tam po raz pierwszy zmuszono mnie tego, żeby zdobyć formalne wykształcenie, chociaż wolałem social learning, zbieranie puszek po napojach i przesiadywanie godzinami przed komputerem w poszukiwaniu szybszej metody na wczytanie gry z kasety do swojego Commodore 64.

  • Marcin

    Czuje eis zachęcony, zwłaszcza filar 5 jest fajny!!!!
    Pozdrawiam
    Marcin Paks