Single Blog Title

This is a single blog caption
19
Wrz

Tworzenie prezentacji sprzedażowej – analiza przykładu

Tworzenie prezentacji, niby wcale nie jest trudne. Powerpoint to chyba najłatwiejszy do opanowania program z pakietu Office, Keynote też nie jest za bardzo skomplikowany. Gdzie więc tkwi magia tego, że jedne prezentacje uwodzą publiczność, a innych wypadałoby się wstydzić? Moim zdaniem wszystko tkwi w pomyśle na scenariusz prezentacji i na jej design. Później wystarczy trochę konsekwencji, szczypta wiedzy i garść świeżych grafik i 1 slajd pokazujący produkt.

Na sam początek zapraszam do obejrzenia prezentacji, którą się dzisiaj zajmiemy:

Scenariusz prezentacji

Pierwsze wrażania po obejrzeniu tej prezentacji, to na pewno fakt, że jest bardzo przemyślana, logiczna i ułożona w pewien scenariusz, który zaczyna się przedstawieniem autora. Następnie autor zaprzyjaźnia się ze swoimi słuchaczami. Opowiada im historię o tym, że kiedyś też nie potrafił robić prezentacji, ale musiał zostać ekspertem, którym teraz niewątpliwie jest. Prezentując dowody na to, jaką świetną prezentację zrobił umieszcza swoje dokonania w internetowych realiach i buduje swój autorytet.

Następnie zaprezentowany zostaje problem złych prezentacji. Po czym oglądamy główną i najdłuższą część opowiadającą, co należy zrobić, aby prezentacja była dobra, a gdy już jesteśmy pełni zachwytu i uwiedzeni ideą super prezentacji dostajemy stronę z linkiem do zakupu książki.

Strona tytułowa(1), Przedstawienie autora(2), Wprowadzenie (historia autora) (7), Zdefiniowanie problemu(8), Prezentacja rozwiązania (17), Call to action (1)

Warto zwrócić uwagę na fakt, że prezentacja ta ma generalnie służyć sprzedaży książki. Zauważmy jednak proporcje, na powyższym wykresie. Zbudowanie autorytetu autora i przedstawienie problemu to 15 slajdów, pokazanie konkretnego rozwiązania slajdów 17, więc prawie 90% prezentacji. Sama książka pokazana jest tylko i wyłącznie na jednym ekranie.

A jakie są tego konsekwencje?

  1. Prezentacja będzie służyła jako materiał edukujący, przy okazji sprzedając książkę.
  2. Widząc jedynie okładkę czujemy niedosty, więc klikamy w link prowadzący nas do księgarni.
  3. Dodajemy prezentację do ulubionych, lub wykorzystujemy ją jako materiał do wpisów na blogu.

Okazuje się więc, że właściwe przemyślenie tematu procentuje.

Układy slajdów

Autor prezentacji zastosował kilka układów slajdów, którymi sprytnie żongluje poprzez całą prezentację próbując jednak zachować spójność w obrębie opisanych powyżej części swojej prezentacji. Bez większych problemów w prezentacji zdefiniujemy 4 typy slajdów:

  1. wycentrowane z obrazem i tekstem
  2. z boczną grafiką (1/3 slajdu z prawej lub lewej strony, 1/2 slajdu z prawej lub lewej strony) i tekstem
  3. pełnoekranową grafikę z tekstem (2 slajdy w punktach zwrotnych prezentacji)
  4. wypunktowane listy

Oprócz prostych wyrównań w prezentacji ciężko doszukać się specjalnych układów (grid, złoty podział)

 

Grafika i kolory

Grafika w tej prezentacji stosowana jest dość oszczędnie. Nie odczuwa się przeładowania, za to na każdym slajdzie jest centralny punkt, który skupia naszą uwagę. Każdy element graficzny pasuje stylem do wybranego kroju pisma i klimatu prezentacji.

Takie podejście sprawia, że nawet drobny elementy, taki jak strzałka, ikona, tooltip, czy schemat przykuwa naszą uwagę.

W kwestii kolorów autor znowu postępuje książkowo. W całej prezentacji używa jedynie pięciu kolorów, ale za to spójnie, konsekwentnie i z wyczuciem.

 

Kroje pisma

Najlepszym efektem zastosowanym w tej prezentacji jest ciekawy dobór czcionki glównej – Paint Regular. Z jednej strony jest ona dość wymyślna i nadaje charakteru, ale z drugiej jej czytelność jest akceptowalna

Inne fonty

Hamburg TS-Medium

Lightline Gothic MT

DIN Mitel Bold

DIN Pro Regular

Wnioski

Podsumowując analizę, aby przygotować prezentację, którą chce się oglądać należy:

  1. Dokładnie przemyśleć temat prezentacji i jej cel.
  2. Zaplanować strukturę tak, aby część merytoryczna stanowiła o nośności prezentacji.
  3. Stworzyć kilka schematów slajdów, które później będziemy konsekwentnie stosować.
  4. Określić styl prezentacji.
  5. Dobrać spójne elementy graficzne i fonty.
  6. Być konsekwentnym.
  7. Udostępnić prezentację w sieci.

Podobało Ci się? Chcesz więcej?

Zostaw swój e-mail, bardzo chętnie przypomnę Ci o nowych treściach, a przy okazji dostaniesz e-booka o elearningu.

Poprzednie newslettery możesz znaleźć na stronie archiwum.

* indicates required