Single Blog Title

This is a single blog caption
25
Maj

Fakty i mity polskiej oświaty. Część 3: Reformy! Reformy?

Praktycznie całe moje życie zawodowe związane jest z praca w szkole. W sumie to ponad 20 lat, czyli całkiem dobry wynik! Właśnie sobie uświadomiłem, że przez te wszystkie lata, jedynie co w szkole się nie zmieniało, to permanentna reforma! Jest jak tatuaż na moim zawodowym „ciele pedagogicznym”. Łączy nas niezwykle namiętny związek, gdyż reforma systemu oświaty stała się immanentną częścią mojego życia. Do tego stopnia, że nie mogę wyobrazić sobie pracy w szkole, bez kolejnych jej etapów.

Ileż magii ma w sobie to z pozoru niewinne słowo! Iluż ministrów edukacji demolowało cały system polskiej oświaty, aby wdrażać swoje pomysły na polska szkołę. Ileż wywieszono sztandarów, z wyhaftowanym sloganem: „Dla dobra polskiej szkoły”.

Reforma żyje zawsze swoim własnym życiem: zawsze pierwszy impet, często o sile tsunami uderza w przedszkola i szkoły podstawowe. Na samym końcu lekka bryza dochodzi do szkół ponadgimnazjalnych. I zanim się to stanie, zanim kolejna odsłona namiętnego reformowania polskiej szkoły w pełni się zakończy, już następny minister edukacji rozpoczyna realizację swojej wizji polskiej szkoły. A zatem, na dobrą sprawę nie został zakończony tak naprawdę żaden etap reformowania systemu edukacji, bo jeśli nawet zakończono reformę strukturalną, to programowa dalej jest w powijakach.

Czasami zastanawiam się, skąd to przeświadczenie, że polska szkoła jest zła i wymaga natychmiastowej operacji. Być może wynika to z faktu, że zdecydowana większość ministrów edukacji narodowej zna szkołę tylko z czasów, kiedy do niej sami chodzili…
Mnogość pomysłów, wydanych pieniędzy, powołanych zespołów doradców i ekspertów jest równie oszałamiająca jak kolejne pomysły na reformę systemu egzaminów zewnętrznych czy też zmianę podstawy programowej. A wszystko w imię lepszego jutra polskiej oświaty!!
Szkoda tylko, że ta nieodparta chęć pozostawienia po sobie wspomnień „Wielkiego Reformatora” odbywa się zawsze kosztem młodych ludzi


Roman Lorens: Edukator, nauczyciel, praktyk, autor przewodnika Nowe Technologie w Edukacji, redaktor prowadzący miesięcznika Asystent Dyrektora Szkoły.

Podobało Ci się? Chcesz więcej?

Zostaw swój e-mail, bardzo chętnie przypomnę Ci o nowych treściach, a przy okazji dostaniesz e-booka o elearningu.

Poprzednie newslettery możesz znaleźć na stronie archiwum.

* indicates required