Single Blog Title

This is a single blog caption
14
Wrz

Hosting dla elearningu

Hosting, techniczna bolączka osób piszących specyfikacje na potrzeby różnych projektów. Jak go wyspecyfikować, co uwzględnić ?

Otóż wystarczą cztery proste kroki ki i kilka telefonów. Przede wszystkim zastanowić się trzeba jakie usługi planujemy uruchamiać w ramach platformy elearningowej.

Dzisiaj platforma to często zaawansowany system, który oferuje videokonferencje, narzędzia społecznościowe itd. itp. Polecam zrobić tak:

1. Oszacować ilość miejsca potrzebną na serwis, treści i bazę.
Ten parametr będzie pierwszym determinantem. Musisz przewidzieć ile treści będzie udostępniane, jaka jest szansa na przyrost miesięczny/roczny, żeby z jednej strony nie przepłacić za  SUPER-CORPORATE-CLOUD-NO-9 :), z którego nie wykorzystasz ani 5%, a z drugiej strony, żeby tuż po wdrożeniu, albo jeszcze w trakcie nie okazało się, że opcja Free to za mało. Warto też przewidzieć wzrost objętości bazy i jak zbierzesz do kupy te parametry to zostawić z 40% luzu.

2. Oszacować miesięczny transfer.
Z punktu 1. dowiesz się ile masz treści, wiesz, że masz 120 użytkowników… planujesz jakiś poziom wykorzystania systemu, więc łatwo określisz ile gigabajtów transferu potrzebujesz. To będzie drugi parametr za który będziesz płacił.

3. Zadbać o właściwy dostęp administracyjny.
To bardzo ważne, żeby mieć możliwość łatwego zarządzania, tworzenia subdomen, edytowania ustawień i zabawy przeróżnymi parametrami. Na początku to może nie ma wielkiego znaczenia, ale jeśli trzeba uruchamiać np. cron-a, konfigurować ustawienia, czy doinstalowywać usługi to dobre narzędzie okazuje się kluczowym parametrem. Ja korzystam z providera, który daje mi dostęp do PLESK-a i lepiej nie widzę. Warto więc pobawić się wersjami testowymi, które przeważnie dostaje się na 14 dni.

4. Poziom niezawodności i bezpieczeństwa… poniekąd SLA
No i tu w zależności od podejścia problem jest wielki, albo nie ma go wcale. Należy sobie odpowiedzieć na pytanie, czy Twój serwis elearningowy jest krytycznym elementem działania organizacji (np. udostępniasz szkolenia klientom), czy możesz sobie pozwolić na to, że czasem nie będzie coś działało.

5. Wsparcie techniczne i czas reakcji
Kolejny parametr, który pomimo zapewnień musisz sprawdzić sam. Obsługa klienta jest ważna, zwłaszcza jeśli planujesz rozwój. Wsparcie 24×7 kosztuje, ale jeśli po punkcie 4-tym wiesz jak ważny jest dla Ciebie elearning to możesz określić jak ważne jest wsparcie techniczne.
Jeśli jednak uważasz, że te 5 punktów do za dużo… postaraj się o rozwiązanie SaaS – czyli aplikacji działającej po stronie usługodawcy w 100%, ale o tym następnym razem.

Podobało Ci się? Chcesz więcej?

Zostaw swój e-mail, bardzo chętnie przypomnę Ci o nowych treściach, a przy okazji dostaniesz e-booka o elearningu.

Poprzednie newslettery możesz znaleźć na stronie archiwum.

* indicates required